torsdag 21 februari 2013

Dagens citat

"En hem förfaller kring en god bok."

Citatet kommer från en god vän som älskar att läsa och tar sig tid att läsa trots ett fullsmockat liv med jobb, hus och fyra barn. Ett hem förfaller kring en god bok. Jag tycker att det låter mysigt. Det låter som en förälder som föregår med gott exempel för sina barn och visar hur viktigt det är att läsa. Att lite damm i hörnen inte är katastrof. Att läsa är en upplevelse man inte får missa.

Åh, vad jag älskar såna perioder. När man inte bara läser, utan läser en god bok. Sjunker ner i soffan och missar sin favoritserie för att man läser, läser långt in på natten. Läser när potatisen kokar upp, läser när riset blir klart. Läser i varje ledig stund tills man når sista sidan. 

Då. Tomhet.

Ja. Då förstår ni ju att jag måste komma med min replik: prova då att skriva en bok. Fenomenet är detsamma: man missar teveserier, man tar varje ledig stund, men perioden varar inte några dagar, utan två-fyra månader. Sen. Tomhet.

I två år i streck har jag hållit på nu. Jag har färdigställt tre stora manus, ett av dem tre gånger. Och för vad? Ja, det vet jag ju inte än (kanske inte så konstigt att jag känner mig sliten?) I den andan skulle jag vilja uppmana mig själv att ta en liten paus från allt möjligt, facebook, blogg och skrivande, bara någon dag eller tre. Kanske sortera mina recept. Läsa högt för barnen lite mer. Göra något annat helt enkelt, för att skapa lite av den där åtråvärda balansen.

Så på återseende. Man får se.

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Klokt. Såklart du ska passa på att vara med dem du har närmast dig nu när du äntligen verkar ha lite andrum. Men sedan skyndar du tillbaka hit okej?

Kram!
/An

Vilse sa...

Klart jag kommer tillbaka. Skulle sakna dig annars, ju. =)