söndag 17 november 2013

Upprättelse

TACK Nanowrimo som lade upp följande artikel med George R. R Martins tips på att skriva fantasy. Ur hjärtat, tack!

Kan alla barnboksförlag som fått läsa första boken i min trilogi SNÄLLA läsa den här artikeln? Kan ni förstå att min serie INTE är "spretig" och att den INTE "har för många karaktärer"?

Ni förstår, just dessa två ting - antal karaktärer och antal berättarperspektiv - är Georg R. R Martins två hetaste tips. 

Han håller med mig. Han går på den storslagna, episka linjen. Vilket jag redan visste, men ändå.

Läs för allt i världen hela artikeln, det är bara tio tips, men här är en storfavorit om hur han och jag löser berättarperspektivet i en bok/serie med hundratals karaktärer:

So you either need an omnificent viewpoint structure where you’re telling it from the point of view of God, which is a pretty outdated literary technique, or you have a mosaic of people who are seeing one small part of the story and through that you get the entire picture. That’s the path I chose to take.

Yes! 

Den här är rätt på kornet med, angående att låna från historien: I like to mix and match and move things around. As the famous saying goes; stealing from one source is plagiarism but stealing from lots of sources is research!

Och kolla in den här: Presenting not just death, but grief is important. 

Jo, jag vet! Det känns som att jag mer eller mindre kan bocka av alla tio punkterna när det kommer till fyrologin. Det är två punkter som rör klichéer som man kan ifrågasätta med rätta, men då skriver jag för barn och han inte och över seriens gång problematiserar jag klichéerna ganska duktigt. Kan inte avslöja mer än så.

Hur som helst: Jag håller med honom och han håller med mig och ifall någon undrar så kan jag tala om att mr Martin har sålt ett antal böcker. 

Han är uppskattad. Läst.

Case closed!

3 kommentarer:

Kära Syster sa...

YES!
Jag började läsa artikeln, men hann inte riktigt igenom pga middag och sånt, tar resten i morgon. Men kul att du tar upp den och ger din egen personliga vinkling på saken. Tänker nu att jag vill läsa Game of Thrones...

/A

Villeosagamamman sa...

Men fantastiskt! Jag spritter lite i stolen av entusiasm! Förlagen Som Inte Förstår kan ta sig i brasan.

Vilse sa...

Ja! Denna lilla upprättelse satt så fint igår och sopade bort ångest över både det ena och det andra.

Sen är jag medveten om att stilen inte passar alla genrer och att mina andra böcker kanske blivit smittade av en berättarteknik som jag övat upp genom mitt fyraboks-epos, men i just fyrologin sitter den som en smäck.

Gillar George R. R Martin ännu mer nu.