måndag 4 november 2013

Just vad jag kommit fram till under eftermiddagen

Min bästa vän satte ord på det som jag tänkte hela eftermiddagen när vi åt spontan alldeles-för-tidig Thanksgiving/kalkonmiddag hos svensklärarsystern (mumsigt!).

Dorro skriver inne hos Kära syster:
Jag har ju aldrig skrivit en bok så för mig är allt nytt så jag har inga gamla vanor så kanske gör det saken lättare.

Jepp. Mitt problem är det motsatta. Jag har skrivit sex längre manus. Jag har redan ett väl inövat arbetssätt och Nano kastar omkull mina vanor. På ett sätt vet jag inte om jag måste kunna skriva på Nano-sättet för att vara lycklig, men jag vill ju gärna prova, samtidigt har Nano åstadkommit två saker så här långt som jag gillar: 1) Jag började skriva på just den här boken just nu och det hade jag inte gjort annars och 2) jag har haft tillfälle att analysera mitt arbetssätt och komma fram till hur jag faktiskt fungerar.

Jag klockar ut idag på 5818. Inte hela vägen fram, men det väger jag upp imorgon när jag inte har Busan hemma runt fötterna, utan istället sitter hemma hos Dorro på skrivarträff/tebjudning. Som vi ska skriva!

6 kommentarer:

Kära Syster sa...

Jag tror på att kasta sig ut i det obekväma. Även om det inte blir ditt bästa första utkast utan kanske till och med ditt sämsta, kanske du hittar godbitar som blir så bra att de väger upp den generella kvaliten på utkastet. Just saying. Oh fy bubblan vad jag också vill vara på skrivarträff med Dorro och dig. Just saying igen.

/A

Vilse sa...

Finns ingenting som hade gjort mig gladare än om du kom!! Möjligtvis... om jag landade på tiotusen ord på tre timmar. Men det skulle väl vara det.

*kastar sig ut i det obekväma*

Vad gör ni helgen 22-24 förresten?

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Bra gjort! De där orden som man skriver när det egentligen inte går är värda mest tror jag. Oavsett hur många de är.

Och ja, jag tror också på det där med att kasta sig ut i det okända.

Kära Syster sa...

22-24? Är vi kanske värdinnor för en vilsen själ som kommer till Sthm?

/A

Vilse sa...

Tack Liv! Vi kämpar på allihop. =)

Anna: Ja, om inte maken spontant ska till Shanghai (vet inte det än) så är det just det som är planen. Ville bara kolla att ni inte var superupptagna just precis då innan jag bokar nåt.

Kära Syster sa...

BOKA!
Strumpan jobbar i butik, men det innebär (som hon just påpekar) att hon faktiskt är kvar i stan:)

/A