Läs den här artikeln! Det är ju det jag sagt hela tiden! Läsförståelse påverkar alla andra ämnen i skolan. Läsning är en vana. Alla vanor sätts i hemmet. Läsning börjar i hemmet. Skolan kan inte åstadkomma allting på egen hand.
Så vad lär sig barnen i vår närhet av våra läsvanor? Läser vi med dem? Läser vi högt för dem även när de lärt sig läsa själva? Ser barnen oss med böcker i hand? Gör vi spännande böcker tillgängliga för barnen? Introducerar vi dem till olika genrer tills de hittat något de går igång på, vad som helst, som gör att de läser?
Läsning är absolut nödvändigt för att tillskansa sig andra livsnödvändiga verktyg. Utan fungerande läsförståelse blir ungdomarna handikappade i arbetslivet.
Läsning är absolut nödvändigt för att tillskansa sig andra livsnödvändiga verktyg. Utan fungerande läsförståelse blir ungdomarna handikappade i arbetslivet.
En avslutande fråga, som råkar vara en följdfråga på gårdagens inlägg om bokhyllor: Hur påverkade era föräldrar/er hemmiljö/er barndom/era lärare, era läsvanor?
3 kommentarer:
Jag kan inte minnas att jag såg pappa med bok i handen särskilt ofta när jag var liten. Men senare blev han svensklärare. Och det har alltid funnits en välsorterad bokhylla hemma.
Mamma högläste ofta för oss och tog med oss till biblioteket där vi lånade tjocka travar med böcker. Hon var lätt den största inspirationen!
/A
Klok mor du har. Se vart det ledde!
Mina föräldrar läste ofta för mig när jag var barn. Jag vet inte hur länge men jag lärde mig läsa själv väldigt tidigt och då slukade jag böckerna själv. Den mest vällästa boken var Lotta på Bråkmakargatan. Jag älskar fortfarande att hålla den boken i handen. Boksryggen är helt sliten och sidorna är ordentligt tummade på. Den har en speciell känsla över sig.
Jag är inte bra på att läsa högt för mina barn tyvärr. Jag tycker det är tråkigt och jag blir så trött av det men visst händer det. Men jag är noga med att de läser och tittar i böcker själva.
Skicka en kommentar