tisdag 9 april 2013

Min bekantskapskrets i bokhyllor

Där finns de som har glasförsedda billys med alla stora klassiker man måste äga, kantade med fotoalbum. De stora klassikerna är dessutom lästa och älskade av bokhyllornas ägarinna.

Där finns de som äger alla bra fantasyserier och plöjer dem allihop en gång om året, bokhyllor som alltid innehåller nya böcker från bibliotek, både till hemmets barn och vuxna.

Där finns de som har bokhyllor från golv till tak och böcker i dubbla rader, både liggande och stående, både fantasy, historiska böcker och deckare, och som inte gör annat än läser.

Där finns de som förvarar sina böcker på nattduksbordet och resten i skåp med dörrar så de inte syns. Nattduksbordsböckerna är många och läses i varje kväll, men långsamt, så att varje ord får avnjutas minst tre gånger.

Där finns de med bokhyllor med prydliga, spikraka rader av tjocka, tjocka storpocketar utan så mycket som tillstymmelse till veck på ryggen eller sidorna, trots att jag vet att böckerna är slukade med hull och hår i rasande takt.

Där finns de som tycker böcker är fula och därför bör förvaras i förrådet och istället fyller sina bokhyllor med ugglor och vackra tekoppar. En liten, läsaktuell trave ligger tjusigt staplad på något sidobord.

Där finns de som har stora bokhyllor i gillestugan med alla möjliga böcker, både pockets och gammal kurslitteratur, men i vardagsrummet står bara några få utvalda vars omslag passar rummets färgkod.

Där finns de som inte har några böcker, men massor av mattidningar.

Där finns de som har böcker i husets alla rum, stora bokhyllor proppade med alla sorters böcker från alla sorters decennier, både skönlitterärt för barn och vuxna, levnadsvisdom och historiska faktaböcker. Det är mycket möjligt att det är i det här huset som jag växte upp.

Där finns de som har höga, vackra bokhyllor i massivt trä fulla med vackra böcker med läderband som alla matchar och får mig att undra om de äger vanliga pocketar.

Där finns de som har sina barns väggar fyllda av tavellister kreativt försedda med samtliga utgivna Maxböcker och Bu och Bä.

Där finns de som föredrar att lånar på bibliotek.

Och sen finns det jag. Jag har två bokhyllor i björk (jag gillar inte björk) i mitt vardagsrum fulla med böcker från mina tonår och tiden för mina latinstudier. Alla böcker som jag läst de senaste fem, sex åren förvaras i bokhylla i mitt sovrum, på mitt nattduksbord, runt mitt skrivbord, i fönsterkarmar, lite varstans. 

Våren är här och med den en lust att rensa ut och göra om. Tänk om jag skulle förvara de böcker som jag läst nyligen i hyllorna i vardagsrummet istället för böcker från tiden hedenhös? Tänk om jag skulle köpa nya bokhyllor till vardagsrummet, som inte är i björk. Vita kanske. Tänk om jag skulle rensa bort lite gammalt och skänka till Röda Korset?

Hur skulle jag då sortera böckerna? Som det är nu är de sorterade efter genre och sen efter hur mycket jag gillade boken i fråga. Det gillar jag. Det gör att jag måste analysera innehållet innan boken kan hitta ett bo i mitt hem. Svåra, stora frågor. En bokhylla säger så mycket om en människa.

Hur ser det ut hemma hos er?

8 kommentarer:

Villeosagamamman sa...

Haha, jag skrattar gott här. Även vid tredje genomläsningen. Den där nattduksbordshögen låter bekant.

Kära Syster sa...

Bokhyllor är typ bannlysta hemma hos mig. Fotografen inreder och tycker att böcker är stökigt. Den stora diskussionen är huruvida det ser mindre stökigt när böckerna står uppradade på bänken i sovrummet. Och på hyllan ovanför sängen. Och några på mitt sängbord. Och en hel hög på golvet under ett skåp som väntar på att packas ner i lådor där resten av böckerna hamnat i omgångar. De mest synliga böckerna är tre böcker om biografer samt några presentböcker som står frontade i hemmets enda egentliga bokhylla: Tre hyllplan byggda i en gammal dörröppning som vi byggt igen.

Ja. Jag önskar mig ett rum bara för böcker och arbete mer än någonting annat. Fel. Mest av allt vill jag ha ett gästrum:)

/A

Kära Syster sa...

Ett gästrum med böcker i.

/A

Vilse sa...

Katrin: Du läste inlägget tre gånger. I rest my case. Alla borde kunna räkna ut vem du är bara på den meningen. <3 Visst är det lustigt hur föräldrahemmet påvkerat våra läsvanor, alla fem?

Anna: Ett bibliotek är väl drömmen? Hyllor runt alla väggar och någon tjusig schäslong i mitten och sen i det angränsande rummet ska jag ha mitt skrivarrum med skrivbord och väggarna fulla av anteckningar och inspiration och stora fönster ut mot skogen. Ja.

Jag håller med om att böcker ser stökiga ut och jag tycker min väninnas vardagsrum med böcker i färgkod är urtjusigt, samtidigt som jag tycker det är viktigt att böcker får finnas och synas. Men det är ju så jag är uppfostrad själv.

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Åh, vilket härligt inlägg. Jag kände igen mig i nästan alla beskrivningarna. Mina böcker är alltså lite överallt, i många sorters bokyllor, liggande och stående, i högar och på nattduksbord, och de kommer i både biblioteksutgåvor och skinnband. Fast jag gör en hel del annat än att läsa också. :-)

Vilse sa...

Lugn: Underbart! Böcker är en stor del av hemmets själ.

dorro sa...

Du vet ju vad jag tycker om att han böcker synliga. Det är stressande att alla ryggar har olika färger men det senaste har jag mer och mer funderat på att jag kanske vill ha bokhyllor med böcker synliga i alla fall. Mina känslor för mycket färg har ändrats. Vet inte om det ingår i att bli tant eller om jag bara har tröttnat på allt det vita. Jag älskar ju böcker och jag älskar att läsa men böcker ser stökigt ut. Det håller jag nog ändå fast vid.

Vilse sa...

Dorro: det finns ju de som har böcker framme men sorterar dem helt efter färg. Riktigt läckert. Här står alla rosa ryggar, alla ljusgrå/beige, alla svarta, gröna, blå. Testa!