fredag 19 april 2013

Hon är en del av livets goda

Imorgon fyller bästa kompisen 40 år. Galet, jag vet, det får mig nästan att framstå som vuxen. 

Denna hennes bedrift ska jag nu fira i dagarna två. Det vankas pyjamasparty för närmaste tjejerna ikväll och imorgon hjälper vi jubilaren (haha, får man säga så om 40åringar, eller är det bara när man fyller 50 och 60?) att ordna en yogafest som ska gå av stapeln före alla går ut och äter på kvällen. Samtalen har gått varma i veckor kring presenter, barnvakter och organisatoriska detaljer, och nu är äntligen festhelgen här.

Jag har en present som hon ska få imorgon, men jag tänkte fira min väninna redan nu med en hemmagjord  gåva. 

Jag tänkte skriva om henne. Bara lite kort.

Min väninna är generös, positiv och vacker. Hon är rättfram, envis och sällskapstokig. Hon är en sån som får saker att hända, som inte bara pratar utan genomför, som aldrig låter sig skrämmas av förändringar och alltid ställer upp. I hennes sällskap får man alltid prova på nya saker och det är något jag uppskattar hos henne för det är nyttigt för mig.

Det var den elfte september 2001 som gjorde att hennes liv tog en annan vändning än hon tänkt och som förde henne in i mitt. Under åren som gått sen dess har vi skrattat ihjäl oss ihop, väntat barn ihop, lagat mat ihop, tagit oss igenom vardagens grå och vardagens guld. Tillsammans.

Jag har suttit på ett golv i en hall bredvid en trasig väninna, som rödgråten och ledbruten kommer ihåg att ge mig mat, för att hon vet att jag blir sjuk annars. Jag har hamnat i akut knipa och ett telefonsamtal senare har hon dykt upp och tagit hand om både mig, min bil och mina barn. Hon har burit bort mina spypåsar i ett sjukhusrum långt hemifrån och jag har suttit i hennes soffa varje kväll i ett halvår den gången hon var lämnad ensam av den som borde varit där.

Vi har båda sett varandra i våra allra mest osminkade tillstånd och vi älskar varandra ändå. Ibland har livet tagit över och vi har inte hörts av i samma grad, men jag skulle ändå komma direkt om hon behövde mig och vice versa.

Sanningen är att alla borde ha en vän som hon och jag kommer alltid vara tacksam för att jag är en av de lyckliga som har det.

Kära vän, du är enastående! Din kamp det sista året imponerar djupt. Du har lyckats ta kommando över ditt liv och införlivat nya, hälsosamma vanor och du är ett exempel för många.

STORT GRATTIS!

3 kommentarer:

Kära Syster sa...

Vilken underbar relation! Hälsa grattis från mig:)

/A

dorro sa...

Men hallå nu fick du mig att gråta och du vet hur jag funkar med det där. Tack vackra du för så fina ord. De värmer ända in i hjärteroten. Att få något skrivet om mig av dig är den finaste gåva du kan ge mig. Tack!Nu ska jag sminka mig för snart ramlar DU och de andra finaste in genom dörren.

storaste kramen!!!

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Så fint! Jag kan bara hoppas att någon skriver någonting lika vackert om mig när jag fyller 40.

/Liv