måndag 7 oktober 2013

Trött i munnen

Äldsta dottern tyckte hon var skruttig i halsen och snuvig imorse. 
Visst, stanna hemma från skolan, sa jag. 
Läs din bok för mig, sa hon. 

Och vi har läst. Och läst. Vi har plöjt fram genom denna koloss till tegelsten (andra boken i trilogin) och kommit hela vägen fram till favoritscenen på båten och lite till. Ungen får inte nog, men min tunga känner det som att den helst vill inta viloläge resten av dagen. Jag drar mig till och med för att skriva ord med för många konsonanter här i inlägget, av rädsla för att jag någon gång ska behöva läsa det högt.

Men jag vill läsa högt för henne. Såklart. Det är ytterst få passager som hon får ta sig igenom på egen hand. Vi vill båda ha det så här.

Tankar: hon är på gränsen till för liten för boken, men hon hänger med. Verkligen. Hon fattar skämten. Hon har lärt sig jargongen och lärt sig nya ord i mängder. Två exempel ur dagens läsning: särbehandla samt kutar (inte nödvändigtvis förekommande i samma mening.) Jag vill bara kort få sagt att det här med att läsa böcker är himla utvecklande för barn (ifall det inte framgått tidigare) när det kommer till ordförråd, läsförståelse, se sammanhang, dra slutsatser. Jag ser denna utveckling pågå mitt framför ögonen på mig när hon resonerar kring hur hon tror de olika trådarna kommer utveckla sig och citerar fyndiga kvickheter.

Wow.

Men när tungan måste vila rejserredigerar jag fortfarande. Börjar känna mig klar. Är osäker på några ställen. Har inte jobbat så här intensivt och målmedvetet med ett manus på länge.

U n d e r b a r t.

Inga kommentarer: