måndag 21 oktober 2013

Egenutgivarens för och emot

Egentligen har jag övervägt egenutgivning länge när det kommer till ungdomstrilogin. Har till och med gjort upp en plan, köpt en domän. Tänkt och läst. Så varför gjorde jag inte slag i saken för längesen?

Hoppet govänner, hoppet. Jag vill helst av allt ha ett förlags stöd i processen. Jag lockas inte av egenutgivning på de grunder som lockar andra - som att man får alla intäkter själv - utan jag vill nå ut till många läsare och jag vill ha - kanske överdrivet mycket - ett förlags kvalitetstämpel som en gång för alla "bevisar" att jag kan skriva. Att jag duger.

Fördelar med att ge ut böckerna själv:
  • Vips, så har man boken. Ja, det kräver arbete, budgettänk, research, men det är arbete som leder till färdig produkt till skillnad från den evinnerliga väntan som författare ägnar sig åt annars. Vänta, vänta, vänta. Nej, säger jag. Det räcker.
  • Jag får allt som jag vill ha det. Jag får bestämma framsida, inlaga, typsnitt, format - rubbet. Och jag vet dessutom precis hur jag vill ha det. Jag vet hur kartan ser ut som finns på insidan, jag vet vad jag vill ha med i liten uppslagsdel i slutet, jag vet vilken liten symbol jag vill lägga mellan avsnitten. Jag måste "bara" hitta någon som kan göra det till ett rimligt pris.
  • Nu finns föreningen Egenutgivarna som har en monter på Bokmässan där jag kan ställa ut istället för att bli tvungen att köpa egen monter. Det verkar vara en härlig förening av driftiga människor som imponerade på mig ganska snart efter det att jag surfade in på deras sida.
  • Jag kan bestämma typ av band och pris själv så att det blir en bok överkomlig för barnfamiljer att köpa, istället för att ge ut en dyr inbunden sak som inte säljer mer än till bibliotek. 
  • Det är en serie. Alla vet att bästa sättet att marknadsföra en produkt är att det finns flera. Varje ny som kommer ut gör automatiskt reklam för de tidigare. Jag skulle till och med kunna ge ut de första två böckerna under samma år - om jag vill. 
Nackdelar med att ge ut böckerna själv:
  • Marknadsföringen. Hur gör man? De etablerade förlagen har helt andra resurser med folk som är utbildade och erfarna i sådana här grejer. Jag är en usel försäljare, egentligen. 
  • Redigeringen. Kommer jag ångra mig senare? Kommer jag tycka att det var ett misstag att inte redigera mera, ta bort, göra om? Kommer jag få dåliga recensioner om jag inte har en väderbiten förläggare vid min sida som tvingar mig till att göra om rubbet?
  • Godkändstämpeln. Jag vet inte, branschen är väl under förändring och egenutgivare ses som driftiga företagare, men inuti mig ligger föreställningen kvar att om man ger ut boken själv är det ett bevis på att man misslyckades ta sig igenom nålsögat som är förlagen. (Å andra sidan ger förlag ut en hel del som jag inte tycker håller, så det är naturligtvis godtyckligt vad som är bra böcker och inte.) Hur som är det svårt att ta sig ut i bokhandeln som egenutgivare. Brist på trovärdighet.
  • Pengar. Jag måste faktiskt kunna finansiera det här och få okej från min man på den budget som sätts och jag vet inte alls vad jag har att röra mig med än.
  • Trots Egenutgivarna måste man vara rätt ensam. Inga förlagskollegor, ingen redaktör.
Övriga tankar:
  • Bara för att jag ger ut trilogin själv, betyder inte det att jag måste ge ut allting själv. Jag kan fortfarande skicka in relationsromanen (som egentligen är en feelgoodbok, har det påtalats för mig). Nanowrimoprojektet som kan komma att bli riktigt bra ska definitivt till förlag och kanske är tillräckligt bred för att faktiskt nå fram. Jag har alltså andra manus, andra möjligheter att få gå på förlagsfester, ha kollegor, förläggare, som tycker det är okej att jag kallar mig författare.
Viktigast av allt
  • Jag tror på den här serien. Jag älskar den. Jag tycker att den berör. Jag garvar gott när de är roliga och gråter när det värsta inträffar. Hela min själ finns häri och för varje stund som jag läser för min dotter känner jag att om hon älskar den, så måste det finnas andra barn som kommer att göra det också. Räcker min tro?

8 kommentarer:

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Spännande funderingar!

I vanliga fall förhåller jag mig skeptiskt till egenutgivningar, det är så ofta det inte blir bra, men när jag läste det här så tänkte jag spontant: javisst. Varför inte? Det måste ju vara dags för dig nu.

Jag har ju inte läst någon av dina böcker, men uppenbarligen kan du skriva bra, åtminstone här på bloggen. Och uppenbarligen kan dina böcker fånga unga läsare, och som du själv säger; om de kan fånga en kan de fånga flera.

Dessutom har du bra marknadsföringskanaler redan, genom dina kontakter i bloggvärlden och i skolvärlden. Och om du kan lyckas bli en av debutantbloggarna 2014 så är ju det en superduperkanal också.

Alltså tänker jag frångå mina principer och säga: YES, DO IT! Jag tror på dig. :-)

MEN: Om du gör det, se till att göra det så bra och proffsigt som det går. Det jag menar är: se till att ta hjälp av en lektör. Se till att något proffs minst coachar layoutandet. Helt enkelt, försök få den där hjälpen som man får genom ett förlag ändå. Det är dyrare såklart, men jag är helt säker på att det är värt det.

Det ska bli spännande att höra hur du väljer att göra. Stort lycka till oavsett vilken väg du väljer att ta.

/Liv

Vilse sa...

Liv: Jag kan inte nog understryka hur proffsigt det hela skulle göras om det skulle göras. Framsidan är allt, inlagan och formgivningen måste vara professionell och inte hemmagjord. Inte ett stavfel får finnas. SJÄLVKLART. Och jag skulle inte ge ut den på Vulkan om man säger, utan starta ett eget förlag. Göra det på riktigt.

Mer om det i senare inlägg. =)

dorro sa...

Det är så fantastiskt spännande. Blir helt exalterad. Jag tycker det ska bli så intressant att följa med på den här resan. Jag är helt för.

Villeosagamamman sa...

"Allting börjar med tro..."

JAG TROR PÅ DIG!!

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Ja men vad väntar du på? ;-) DO IT! Jag lovar att köpa den och fråga efter den på varje bibliotek jag går förbi.

Vilse sa...

Dorro och Katrin: Tack! Känns vansinnigt, underbart och hissnande om vartannat.

Liv: Du är för go! Tusen tack!

Lunicrax sa...

Det sista ar viktigast. Bra lista, men jag tycker inte att du ska tanka att det ar samre kvalitet bara for att det inte ar forlagsutgivet. Finns mangder med bra bokcer som givits ut privat. Och din sista fundering ar den som betyder allt. :) Jag ar ABSOLUT for.

Kristina Svensson sa...

Ge ut säger jag (såklart)!
I Egenutgivarna är du aldrig ensam - välkommen!