onsdag 23 oktober 2013

Sånt man inte trodde fanns

Har en kille i veckans natur-trea som är en levande Sheldon, fast istället för att ha Asberger är han den mest socialt kompetenta eleven här. Någon vänder sig till honom och frågar vad en fras han läst i en artikel betyder. Frasen är på latin. Jag hör vad de säger och ställer mig redo att vara behjälplig. Jag är väl ändå latinlärare och alla andra i rummet är väl ändå naturvetare. Ämnet vi läser är svenska.

Men Sheldonkillen ger en förklaring som vida övergår något svar jag hade kunnat ge utan att först läsa på. Han håller Europas samlade språkhistoria i huvudet, han drar paralleller som om han hörde hemma på doktorandutbildningen och han snyter det ur hatten.

Finns såna människor?

Note to Theresa: Jag och samma kille hade dessutom en diskussion om Higgs, CERN och nobelpris som möjliggjordes av vårt samtal i veckan. Haha, tack!

4 kommentarer:

dorro sa...

Nä sådana människor finns inte. Du var där i fantasin.

Vilse sa...

Ännu roligare blev det idag när jag fick höra av parallellklassen att han inte bara är självlärd i latin, utan att han dessutom konstruerar egna språk på fritiden.

dorro sa...

Hahahahahaha! Underbart. Sheldon finns på riktigt.

Lunicrax sa...

Wow. WOW! Nar man traffar pa sadana, sa brukar det avra nagot som saknas. Typ, finns bade natur och matte sa saknas det sociala, osv. Som du sager. Fantastiskt, underar vad det blir av honom i framtiden! :)