måndag 28 oktober 2013

Bollar i luften

Fredag. Höstlovet äntligen här. Till sent på kvällen satt jag med äldsta dottern och läste ut seriens andra bok. Vi avnjöt det ljuva slutet i all sin glans, men ändå var hon inte nöjd. Hon vill läsa trean. NU. 

Känner mig som tidernas sämsta mamma som ska delta i Nanowrimo och sen pilla med relationsroman innan jag kan ta mig tid att göra klart trean så hon får läsa. Den skrevs för fem år sen, men den behöver skrivas om, något jag höll på med i våras, men kom av mig från eftersom det inte hade så hög prioritet. 

Stackars barn. Hon kommer få vänta minst ett halvår på fortsättningen. 

Lördagen ägnade jag åt att klappa ord. När jag postat inlägget om titlar fredagnatt, kläckte jag nämligen nya titlar på samtliga fyra böcker. Bara så. Jag var hög, kände att jag kommit rätt, men under lördagen var jag inte lika övertygad om en av dem - den första. Jag ringde min lillasyster och fortsatte messa henne under dagen så fort andra ord dykt upp i huvudet. Pendlade mellan exalterad och frustrerad.

Hur byter man titlar på böcker som funnits i elva år? Å ena sidan känns de nya titlarna både rätt, spännande och säljande, å andra sidan undrar jag om jag någonsin kommer vänja mig vid att använda dem. 

Det är mycket som snurrar i huvudet och gårdagen försvann i magsjuka. Trodde jag skulle ligga plakat hela veckan, men jag kan faktiskt sitta upp redan idag. Yay!

Och, jo... jag vet att det var jag som drog igång alltihop, men ska jag verkligen vara med på Nano? Har lite mycket annat på mitt bord. Betaläsarkommentarer på relationsromanen dimper ner i mejlboxen samtidigt som serien fått en illustratör och vi ska ha möte så fort jag är frisk.

Illustratören är jag väldigt, väldigt glad för men för att han ska kunna börja jobba hade det varit bra om böckerna haft spikade namn eftersom jag märkt att titlar och omslag hör ihop.

Där har ni Vilse. Drar i alla tåtar samtidigt, försöker få mannen att stormsäkra huset och tröstar barn som inte får leka med kompisar på lovet på grund av smittorisk. Vill komma igång, men med vilket?

Inga kommentarer: