fredag 4 oktober 2013

Mina bloggläsare, min kunskapsbank

Okej. Rejsade igenom manus på knappt fyra dagar och nådde slutet igår eftermiddag. 
Upptäckt: de två avsnitt som har sämst språk/gestaltning är första avsnittet och hör och häpna sista. Första typ klirrat, sista måste få ruvas på lite till. Vill ha kvar det som visas upp, måste bara visa upp det bättre.
Kvar att göra: Skriva en ny scen och bygga ut en annan. Ja, och så epilogen då.

Men. Ni förstår. Jag har en lista med frågor och jag vet personer därute i min bekantskapskrets som sitter inne på svaren. Jag skulle kunna skicka ett mejl till varje person, men tänkte istället helt öppet lägga upp mina frågor här och den som känner sig manad att svara på något får hemskt gärna göra så. Jag skulle vara innerligt tacksam! Det rör sig mestadels om fakta, sånt som man kan läsa sig till någonstans, men ni vet ack så mycket bättre än Google.

Alltså, hitta en fråga som du har ett svar på, skriv svaret i kommentaren, och gör mig till den gladaste författaren på Västkusten.

Vilse efterlyser:
  1. Namnet på ett mjukt, klassiskt pianostycke, gärna ett mindre känt sådant.
  2. Dialektala ord från Ångermanland.
  3. Namnet på ett vokalistlsolo som sjungs av en bas.
  4. Namnet på en lågstadieskola som ligger i ett villaområde i Onsala, gärna inklusive kommentar/minne därifrån.
  5. Termen på låga C och ännu mer låga C (i jämförelse med ettstrukna och tvåstrukna C när man går upp på ett piano).
  6. Namn på blommor som blommar kring midsommar och inte är pioner och lupiner.
  7. Har glömt vad det var. Nån som vet?
Nu har jag en timma på mig att beskriva hur ett dimackord låter. Hörs!

11 kommentarer:

Kära Syster sa...

Fråga 2: He (som i sätta/ställa/lägga), lägda (åker), bron (trappan upp till ytterdörren), fara (åka, resa), pären (potatis). Men det finns många roliga ord för egenskaper som jag inte kommer på just nu. Jalmes? (fega sig?) Måste nästan ringa min kusin nu:)

Fråga 6: Hundkex? Smörblommor? Midsommarblomster! Haha, jag vet inte ens varför jag försöker, är sämst på blommor:)

/Anna

dorro sa...

Fråga 7:

När ska jag träffa min bästa vän och prata ikapp?

Vilse sa...

Anna: ÅH, vad bra, du hittade din fråga där ser jag. Återstår bara att se hur jag ska få in just dessa ord i konversationen. =) TACK!

Dorro: Mycket bra fråga. Det finns mässor att prata om och skratt att skratta. Tur att datum är bokat nu, puh. Bra jobbat.

Då undrar jag bara en sak: Var är Elin, när man behöver henne?

Kära Syster sa...

AHA! Två uttryck till:
Huvaligen! (behöver ingen översättning va? Typ fy vale va äckligt eller nåt)
och:
Hurves (när man ryser, bildligt eller bokstavligt)

Reserverar mig för stavning då dessa ord liksom inte är gjorda att skrivas ner utan sägas med dialektalt eftertryck!

Lämnar över ordet till Elin här nu (det kan ju du inte se, men det här är hennes dator). Over and out.

/A

Kära Syster sa...

3: Efterfrågas musikformen eller ett specifikt stycke? På inget av dem har jag svaret, men jag kan flura lite...
5: Tonen en oktav under ettstrukna C heter lilla C (c) och tonen efter den stora C (C). Nästa C1, C2, C3 osv. Obs, med stor bokstav, ej att förväxlas med c2 som är tvåstrukna c! Hoppas jag sa rätt nu, läser på det här en gång om året inför antagningsprov och till inget annat används det...

Vill så gärna klämma till med ett ångermanländskt uttryck också, men jag får bekänna mig utdialektad av min syster.

För övrigt är jag hemskt nyfiken på hur ett dimackord låter i dina öron.

/E

Vilse sa...

Åh, fina ni, ni är Bäst! (Fy bubblan, vad jag saknar er just nu, mocklis er som sitter i samma soffa.)

Huvaligen, det är ju ett ord man kan, måste vara Jämtlandsfarfar som lärt oss det. Perfekt, tack!

Elin, vilken klippa! Jo, jag menar ett verk alltså, en låt, men kanske klarar boken sig utan. Hm.

Angående dimackorden kan jag skicka snutten där beskrivningen ingår per mejl så fort jag filat klart på det som skrevs i förmiddags. Antagligen imorn bitti. Kram på er!!

Anonym sa...

Blåklint, prästkrage, vallmoblom tror jag minsann brukar ingå i midsommarkransen. /K

Villeosagamamman sa...

1. Claire de Lune - helt okänt pianostycke, väldigt mjukt.
2. Coolt med huvaligen. Det använder ju jag. Men jag tror du kan klämma in det nånstans i en konversation med A, visst?
4. Presseskolan. Minne: de har en ganska bra barnmarknad där två gånger per år, men de senaste gångerna har den känts rörig o knökig. Jag fick en allergisk reaktion där senaste gången. Jag tror att det var ridhjälmarna, som var placerade bredvid kläderna i storlek 128 och 134. Himla onödigt. Det var precis ett sånt här minne du var ute efter va?!
6. Nyponrosor! Inget doftar så gott som de. Prästkragar är klassiska på midsommar, men kom ihåg att de luktar bajs. Margueriter om det ska vara i kruka. Lupiner visste du va? Och daggkåpa, de är sååå vackra att kompa alla andra blommor med, eftersom de är limegröna och står sig jättefint till både rosa, rött, blått eller vitt.
7. Vilken sorts oliver är godast? Tja, den här från Coop som jag snart ätit halva burken av, är för salt, trots egen marinad.

Lunicrax sa...

Ingen dalig lista!!!
1. Kanske ganska valkant, men beethoven's pathetique-sonata, 2nd movement, kom jag att tanka pa. Mkt lugn och skon. Annars finns en hel del chopin, far lyssna lite imorgon.
kan ingen angermanlandska, och bas-sanger kan jag inte komma pa nagra i all hast... Ska tanka pa det.
4. Lagstadieskola: Pressekolan (dar gick jag). Med king-rutor, sjon som vi inte fick ga ned till (Iglatjärn eller Iglakärr, det var aldrig klart vilken som var det riktiga namnet), men som jag alltid smog mig ned till pa rasterna anda... Snobollskriget mellan tva rivaliserande klasser (varav var var den ena) som vi hamnade i onad for... Det stora japanska korsbarstradet utanfor vart klassrum, som var sa vackert nar det blommade (och alla tjejer plockade blommor och satte i haret, tills froken sa ifran). Jobbia gympasalen, med slavdrivar-gympalärare, med ett stort uppehallsrum i kallaren. Dar spelade jag massa schack och lade en massa pussel (och attackerade en stoddig parallell-klassare med knytnavar, nar han gjorde narmanden - det hamnade han i onad for sen...). Sen finns ocksa Iseråsskolan (kanske intressantare namn?) ned mot Mariedal. På den parkeringen lärde jag mig köra bil med min pappa :) Oh, förrseten, mina minnen är alla från meelanstadiet. Jag kan inte minnas supermkt från lågstadiet... Bänkar och julförberedelser, med stearinljus på varje bänk (det var mkt viktigt vilken ljusstake man hade, minns jag att jag tyckte), och julläsning från fröken (som senare dog i cancer, i 40-årsåldern). Luciatåg. Recitering av Victor Rydbergs Tomten. Säg till om du behöver mer, jag kan nog rota bland mina minnen.
6. Hundkäx, prästkrage (dum ide att använda om man är allergisk, vaknade med igenklistrade ögonlock sist jag gjorde det (som 6-åring el så... :) smörblommor

Vilse sa...

Lyckliga jag - uppslutningen var total! TACK ALLA!

Theresa: Beethoven var ju perfekt, grym du är!!

Så det finns ett japanskt körsbärsträd på Presse? PRECIS vad jag behövde veta! Vet någon som hänger där som gillar... växter. =) Tack!

Lunicrax sa...

Alltså, det fanns 1989, men om det fortfarande finns kvar, kan jag inte säga med säkerhet... du får kasnke göra ett studiebesök. (det som fanns, var direkt norr om gympasalen, i en liten "borggård", mellan den och vårt klassrum.