onsdag 29 maj 2013

Att skriva är att fatta beslut

Först ska man bestämma hur scenen ska börja. Ska den börja just där, eller fem minuter tidigare/senare? Vem ska berätta? Ska inledningen vara kort eller detaljerad? Är det här något som behöver ta plats för att det är viktigt för handlingen/bara underhållande läsning/information om miljön/karaktärerna/världen som måste komma fram vid något tillfälle och är det här i så fall rätt tillfälle?

När man kommit så långt ska man fatta beslut på ordnivå. Adjektiv eller inte, bisatser eller inte, adverb eller inte, neutrala talmarkörer eller inte. Ibland är det ena fallet rätt och ibland det andra, beroende på genre, målgrupp och scen.

Besluten måste ske snabbt, annars kan man tappa sitt flöde. Snabbt, snabbt, vilket vill du ha? Nu, nu, annars kanske ögonblicket försvinner och då sitter du där och får redigera om det triljoner gånger innan det blir rätt och du vet att du helst vill att det blir rätt från början.

Texten blir som bäst när den föds rätt på en gång. När den bara kommer. (Det diskuterade jag med Sofia häromveckan och hon håller med mig. Känns tryggt.)

Just nu skriver jag om en gammal scen. Motiveringen till omskrivningen är att den behöver mer känsla och mer detaljer, eftersom det som händer är något som kommer att hända många gånger till och detta är första gången det gestaltas. 

Men jag har problem med att besvara mina frågor. När ska jag börja scenen? På plats eller på väg dit?

Sen har jag ett problem när jag skriver om i min serie och det ska jag försöka förklara något så när kortfattat och lättbegripligt (den ointresserade behöver inte läsa):

Serien består av fyra böcker och tusentals sidor, orkar inte räkna hur många just nu, men många. En del saker, som just det här, händer väldigt många gånger och får således inte beskrivas på samma sätt varje gång. En del saker kan ju vara samma så att läsaren känner sig hemma, men det får inte vara exakt samma för det blir tradigt.

Då är jag tacksam för min superkraft: mitt minne. Jag vet oftast hur varje fenomen beskrivs i andra, tredje och fjärde boken: vilka synonymer som dyker upp, vilka slagkraftiga fraser som används i de olika böckerna och som bara får användas en enda gång i serien för att det ska bli välskrivet.

Jag sitter just nu och skriver en sedan förut existerande scen i ett tomt dokument, utan att ta hänsyn till originalet för ibland blir det bäst så. Jag får lust att använda en mening. Vi kan säga att meningen är "Detta kommer att bli mitt liv." I samma stund som jag tänker att jag ska använda meningen, vet jag att jag använt den någonstans förut, men jag kan inte komma på var. Inte i andra boken, tänker jag, då har hon ju ingen aning om vad som ska bli hennes liv och inte i fjärde boken för då lever hon det redan. Hm. Jaja, då är det väl fritt fram att använda meningen.

En stund senare slår jag upp något annat i originalet. Jag inser att meningen jag just skrev, används i just den här scenen, den jag skriver om. Dåså! Det är bara det att den används i ett helt annat stycke i originalet, på ett sätt som är mycket bättre.

Jaha. Ska jag riva upp det jag just gjort och börja om igen? Fast då förstör jag ju det här och det här.

Ytterligare ett beslut att fatta.

4 kommentarer:

Kära Syster sa...

Men vad lustigt, igår hittade jag gamla anteckningar till manuset där detaljer beskrevs som sedan inte hamnade i berättelsen, men som jag när jag läste anteckningarna insåg att jag skrivit in senare, ur minnet. Så här twittrade jag: "När man hittat på samma sak två gånger, vet man att det är en hållbar idé va?"

För mig var det något slags kvitto på att jag gjort rätt. Inte exakt samma som ditt exempel, men läskigt nära ändå:)

/A

Vilse sa...

Kosmiska länkar oss emellan verkar vara i omlopp igen. Det var ju bara för lustigt och visst måste det vara en hållbar idé om den hittats på två gånger. Klassiker.

För mig handlar det nog i grund om botten om följande fenomen: jag brukar skryta för min lillasyster att jag i sanning äger hela min värld. Jag kan göra nedslag närsomhelst på en tidslinje på fyrtio (sextio) år, i vilken karaktär som helst, och ha saker att berätta. Jag är som Gud: allting är närvarande för mig samtidigt; huvudpersonen när hon är tolv år såväl som när hon är trettiofem.

Men när jag skriver och faktiskt gör reella nedslag, då måste jag sudda ut allting jag vet och vara närvarande i den text det gäller, utan att veta något om vad som komma skall.

Tror jag behöver öva upp det igen, eftersom det var två månader sen jag skrev. Bli grym på att zooma in igen och komma bort från helhetsbilden jag gärna arbetar på och ner i den enskilda scenen. Hm.

Anonym sa...

Din serie låter jättespännande, jag är väldigt nyfiken på den. Hoppas att du får förlag snart så man kan få läsa!

Susanna N

Vilse sa...

Tack Susanna! Blir alldeles varm av tanken.