torsdag 22 november 2012

Orden jag saknar

Det finns vissa ord som jag inte kan använda i den här serien. Ord som omänskligt eller okristligt kallt är bannlysta eftersom serien utspelar sig i en värld utan religion och folken som lever där är inte människor.  Man kan inte tala om mänskliga rättigheter i en värld där ingen är människa och man kan inte säga att en plats är gudsförgäten om ingen hört talas om gud. Raden av ord som inte fungerar på grund av detta är  många och alltid svåra att hitta ersättare för. Jag är lämnad till omskrivningar.

Sen saknar jag mina dialektala ord, ord som Jag använder, men som inte finns i ett riksspråk. Görjobbigt till exempel måste ersättas av blaséartade jättejobbigt och bamba med matsal. Det faller lite platt i mina öron, men det är inte mycket att göra åt. Har vi förflyttat oss till en annan värld lär de knappast tala göteborgska.

Men det finns fördelar. 

I min värld har de egna ord och uttryck som bara finns där och som blir en del av världens identitet. Helst skulle jag hitta på massor av sådana uttryck, men jag har valt att bara ha några få som istället används ofta.

Jag  kan tyvärr inte avslöja vilka. En trollkarl håller på sina tricks.

1 kommentar:

Kära Syster sa...

Ooohhhh! Som lingvist och fonetiker älskar jag såklart nya hittepåord. Bättre sätt att markera en annan verklighet finns knappast. Underbart!

/A