fredag 23 november 2012

Dagens citat?

Dagens citat är en förfrågan.

Svenslärarsystern påstår att någon aktad författare, hon minns inte vem och Google hjälper inte till, har sagt följande:

You want to be a writer? Follow these three advice: 
Read Anna Karenina. Read Anna Karenina. Read Anna Karenina.

Någon som hört detta och kan säga vem och vad? Tips emottages tacksamt.

Tillsvidare har jag precis köpt den nyutkomna svenska översättningen av Anna Karenina med motiveringen "Varje generation ska ha sin översättning av de odödliga böckerna. Då är det sannerligen på tiden när det gäller Anna Karenina, som inte tolkats till svenska sen 1920-talet." (källa) Jag behöver knappast säga att boken är gigantisk och kommer räcka lääänge, men det var något trösterikt över att läsa de första sidorna och äntligen få veta vilken familj boken börjar i, efter den välkända första meningen: Alla lyckliga familjer liknar varandra, varje olycklig familj är olycklig på sitt eget vis.

Men det var inte bara svensklärarsysterns förtjänst att jag klickade hem boken från Bokus. Först och främst är det nog Anna Lovinds berättelse om hur boken räddade hennes liv och sen filmatiseringen med Jude Law och Kiera Knightly som kommer på bio i dagarna.

Men järnspikar, vilken bra författare jag ska bli nu.

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Har heller aldrig läst, men börjat snegla mot av exakt samma anledningar (minus svensklärarsystrars påverkan).

Jag vill snart ha ett rapportinlägg om hur den är och hur det går. (Fast jag inser ju att om du ska läsa Night Circus, kanske det dröjer ett tag innan du kommer igång med Anna Karenina?)

/A

Vilse sa...

Men nu när du läst vad svensklärarsystern sagt gissar jag att det blivit ytterligare en bidragande faktor? =)

Och ja, Night Circus kommer att komma i första hand och det kommer ta en stund eftersom lästiden som bekant är begränsad.