fredag 30 november 2012

Berättelsens huvudkaraktär

Huvudpersonen i min trilogi är en ung flicka. Det mesta ser vi ur hennes ögon, men långt från allt. Persongalleriet är så stort att jag har aldrig riktigt orkat räkna hur många jag nämner vid namn, och personerna som vi lär känna ordentligt är närmare tjugo stycken. Nåt sånt.

Även om detta är flickans berättelse, är det inte bara hennes och jag hade en aha-upplevelse när jag under arbetet med tredje boken insåg att det fanns någon helt annan som kunde ses som berättelsens huvudkaraktär. 

Hela idén djupnade ännu mer när jag dessutom insåg att det är den här andra personen som jag som berättare identifierar mig med mest.

Det här är den personens låt. Just nu lyssnar jag på den för att hamna i trans och kanske våga formulera några av andra bokens mest lidelsefyllda meningar.


2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Rysmyser nu. Att du VÅGAR dela med dig så mycket av din berättelse och karaktärer, mkt modig. Låten väcker såklart massor av associationer, men mest var den jättefin. Gillar hur den är filmad också:)

Trevlig helg!
/A

Vilse sa...

*rodnar*

Trevlig helg själv! Hälsa Elin.