onsdag 21 november 2012

Dagens citat

En världsberömd författare som inte skrivit något på tjugo år och en ung redaktör som vill att han ska skriva igen. Scenen är ett ruralt Italien.

Filmen heter Shadows in the sun och är en av mina favoriter. Den är mysig och förutsägbar, men resan till det självklara slutet är mycket sevärd. Dessutom spottar författar-karaktären ur sig fantastiska skrivarcitat mest hela filmen, vissa med hög igenkänningsfaktor, andra med goda råd. Jag ser filmen en gång om året.

Jag ska dela ett sådant citat med er nu. Mitt favorit-skrivarcitat, om inte allra högst i topp så i alla fall topp 3. Det var ett citat som ekade i mig i flera år innan jag vågade prova och påbörjade den resa som går att följa på den här bloggen. Okej, det kommer från en film och inte från Hemingway, men jag kan lova att det är sant, för jag har provat.

Författaren har läst ett utkast till den unga redaktörens första egna manus. Hans råd är som följer.

You put a lot of effort into those pages. Have enough faith in yourself to let them go.

Jag säger det en gång till.

You put a lot of effort into those pages. Have enough faith in yourself to let them go.

Han föreslår helt krasst att han bara ska lägga undan alla de där sidorna! Vem fixar att göra något sådant? Hur gör man det?

Men det går. Jag har gjort det.

För mig betyder det att om en historia är bra, men berättelsen - hur den gestaltas - inte är det, så våga språnget och skriv helt nytt i ett tomt dokument. Ibland låser den gamla texten fast dig.

Följa det här rådet är just vad jag ska göra idag. De sista sju sidorna i kapitel 4 kommer antagligen må bra av att jag inte ens tittar på den gamla texten, utan bara skriver helt nytt. 

Here goes.

Jag tror att jag har citerat det här förut på bloggen, men det tål att upprepas. Nu har ni dessutom källan.

Inga kommentarer: