torsdag 13 juni 2013

Regn och jordgubbar

Idel sol och sommarvärme, vecka efter vecka.
Idag skolavslutning.
Idag hällregn.

Storasyster var besviken över att hon inte skulle få spela piano för hela skolan ute på gården som planerat. Klassmammorna var hysteriska över det mesta. Lärarna var hur lugna som helst.

Allting blev jättemysigt. Det blev kladdkaka över. Jordgubbarna räckte. Resten av grädden slängde vi. Saften sparade vi till fritids. 

Barnaröster sjöng en ny sommarlovsvisa, Idas sommarvisa och Den blomstertid nu kommer. Den ligger vackert i hjärtat.

Barnen fick böcker i sommarlovspresent och pedagogerna fick massvis med kramar. Som ni minns ville jag ge böcker även till lärarna, men förslaget röstades ner av klassmammematriarkerna som istället köpte in färgglada grilltunnor och marshmallows och slog in vackert i cellofan. Jag fick förtroendet att köpa böcker till halvtidslärarna, de som arbetar som resurser och vikarier.

Det var svårt att välja. Ursvårt. Jag ville ha sommarlovsläsning, hängmattestil. Kanske deckare, det vet jag att många svenskar läser. Kanske ditt, kanske datt. Åh, den här verkar bra, men äsch, den är nog för tung, fast den vill jag nog läsa själv. Med lillasystern på telefon valde jag till slut två titlar. En spännande bästsäljare och en humorbok som jag själv läst början på och ser potential i. 



Resurslärarna blev jätteglada. De hade inte räknat med någon present och att jag valt med omtanke betydde ännu mer. Mitt år som klassmamma är över. Omgång ett, vill säga.

Sommarlov. I eftermiddag vankas tårtkalas. 
Sommarlov. Tio veckor med barnen.

Det är fyra dagar kvar till pappa kommer hem. En vecka och tre dar tills kaninungen ska hämtas.

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Sommarlov... det låter så härligt! Bra jobbat med alla skolbestyr. Jag ser så mycket fram emot vårt sommarlov i Skåne att jag vibrerar!

/A

Vilse sa...

Reseledarmejlen var schemalagda att gå ut för längesen, men det verkar som att reseledaren hela tiden gör sig upptagen med att skriva annat.

Men hon har fortfarande full koll på själva resan. Jaja. Längta!!