söndag 31 mars 2013

Att välja bok

Visst älskar vi alla att läsa böcker som vänner rekommenderat, men i brist på rekommendationer står jag ofta framför pocketställ i något storvaruhus och funderar på att köpa mig lite läsning. 

Just där befann jag mig igår. Jag skulle bara ha ädelost till påskbufféns spenatomelett för jag trodde inte att den jag hade hemma skulle räcka, men så fanns där böcker. Fina, storpocketar med vackra framsidor. 

Åh, jag som är så lässugen! Hela kroppen skriker: ta mig bort från min nötta värld så jag kan återvända dit med förnyad kraft! Hur kunde jag stå emot?

Men vad ville jag ha? Ja, inte deckare, det känner jag inte alls för och inte för ytlig chicklit heller. Relationsroman, något djuplodande och mänskligt. Inte Tolstoy-tungt, men heller inte fjäderlätt.

Hur väljer Vilse bok?

Nr1: Titel och omslag. Själva boken måste ju locka att hålla i.
Nr2: Blurb. Jag vet att på engelska betyder blurb baksidetext, men i Sverige i bokbranschen betyder det "citat på bokomslaget." En kort, slagkraftig recension från någon med lite tyngd, i detta fallet Marian Keys på ena boken jag köpte och Bokhora på andra (intressant eftersom jag, vad jag kan minnas, aldrig läst något av Marian Keys). Själva baksidetexten försöker jag låta bli att läsa eftersom jag i 8 fall av 10 tycker att den avslöjar alldeles för mycket. Jag håller mig till att läsa första sidan och blurbarna. (Kör på en standarddeklination när jag nu böjer det importerade ordet blurb enligt modellen -ar. Hoppas alla är okej med det. Vill inte skriva blurbs. *ryser*)

Blurbarna på de två böcker jag köpte lovade värme och starka kärlekshistorier, värme, lite humor och mycket rörande berättelser. 

Det låter ju bra, men det var inte det jag föll för. 

Det jag föll för var orden "vardagligt brittisk" på ena boken och "enormt älskad och populär i England" på den andra. Ack, Englands-hjärtat klappade direkt i takt med God save the Queen och jag såg framför mig horisontalt pärlregn, gotiska katedraler, fotbollshalsdukar och Yorkshirepudding. Perfekt! Precis vad jag behöver.

Tyvärr måste jag erkänna att det var först när jag kom hem som jag såg att båda böckerna var översatta och publicerade av Printz Publishing. Yeah! Jag som gillar Pernilla Alm och likaså redaktören i Printz monter som jag hängde med på bokmässan i höstas.

Hm. Har Vilse börjat väga in förlag när hon väljer läsning? Vore inte första gången. Coolt.


Recension så här långt: Språket imponerar inte alls. Det är absolut inte dåligt, men jag har efter fyrtio sidor inte hittat en enda formulering att läsa om, memorera och avnjuta lite extra. Men innehållet känns lovande. Det kan bli just så mänskligt och djuplodande som jag ville ha. Alltså: det här är en bok där historien går före berättandet. Spännande.

5 kommentarer:

Kära Syster sa...

Har jag missat nåt?! Vilka böcker blev det liksom?
Och jag väljer oxå efter titel och omslag i första hand! Det där med att läsa förstasidan glömmer jag alltid bort, men håller med om att den går före baksidestext i kvalitetskontroll. Baksidestexten har aldrig samma rytm och språk ju. Blurbar? Jo men finns de är det klart att man värderar dem efter vem som skrivit dem. Än har jag inte valt bok efter förlag men tanken har slagit mig:)

/Anna

Vilse sa...

Jaha, skulle man säga det också? Får väl fota framsidan så har jag något att blogga imorn också innan vi drar på kortsemester. =)

Angående att välja bok efter förlag: Är förlaget Bonnier eller Nordstedt så behöver det ju inte betyda någonting mer än den sedvanliga kvalitetsstämpeln (förhoppningsvis) medan förlag som just Printz ju ändå är nischade och faktiskt ger än hint om vilken typ av bok det är jag köper. De enda författarna jag känner till som är utgivna av Printz är just Pernilla Alm och Dawn French och jag ÄLSKAR Dawn French. Snacka om brittisk humor när den är som bäst.

Hm. Nu blev jag sugen på lite Vicar of Dibley. Katrin?

Vilse sa...

pinsamt typo: faktsikt ger EN hint...

Kära Syster sa...

Haha och jag såg den (typon) inte ens! Dubbeltypo?

/A

Villeosagamamman sa...

Vicar of Dibley, JA TACK!! Det blev ju aldrig nåt i julas, så vi kan gott ta det nu i påsk. Jag har ost.

Och jag såg än. Såklart. Vältränat öga.

Och ser fram emot att låna snyftboken nån gång när du är klar med den, och jag är klar med Night Circus...

Och jag går alltid på baksidestexten. Jag är tydligen knäpp.

Och nu har jag börjat fyra stycken med Och. Ifall nån mer än jag räknar.