fredag 21 december 2012

Många sorters glädje

Med ett snitt på 2500 ord om dagen, fem dagar i rad, kan man inte vara annat än lycklig. Skrivarglädje! Två kapitel har jag färdigställt den här veckan och det innebär att jag bara har ett kvar innan jag får ta mig an det underbara, efterlängtade slutet.

Men jag har inte bara skrivit. Jag har åkt på julklappsrunda, bakat vörtbröd och mandelskorpor, stekt julköttbullar, haft mormor på besök, glaserat pepparkakor, druckit glögg och julmust, spelat piano, fått plats med julmat i mitt lilla kylskåp och känt mig tacksam för att jag har mat till min familj. 

Jag har fått höra brottstycken på musik skriven särskilt till mig och flugit på moln.

Det har varit en vecka av julglädje, barnglädje, kvällsmysglädje, musikglädje, familjeglädje. Precis så som det ska vara veckan före jul .

Men inget av det hade varit lika ljuvt att smaka, om det inte var för den första glädjen. Hade jag inte skrivit som jag gjort, hade allt det andra smakat sämre. 

Skrivandet är livets socker och salt. Den ultimata smakförhöjaren.

1 kommentar:

Kära Syster sa...

Men du rockar ju! Åh, vad underbart. Själv har jag bara jobbat och jobbat denna vecka innan jul och det smakar sannerligen bara bittert. Saknar socker och salt. Undrar vad familjen säger om jag drar mig undan vid Kalle Anka?

/A