tisdag 15 januari 2013

Recension av julklapp

Det här var en av mina bästa julklappar som jag fick av kära maken: Dag Öhrlunds Skriv din bok och sälj den!

Jag slukade den under juldagen och älskade varje ord! Den handlar mer om förlagsvärlden än om hur man skriver böcker (vilket är precis vad jag ville läsa). Den är proppfull med matnyttigheter, intervjuer med agenter, redaktörer, förläggare, veteraner, tips, misstag och andra värdefulla råd. Mycket av det jag läste var information jag kände igen från mina år som läsare av Debutantbloggen, men en hel del var nyheter.

Lite nedslående var det att få svart på vitt att den här ångesten/väntan aldrig går över. Först vill man bli antagen, sen vill man att boken ska sälja, sen vill man få den översatt. Den ständiga kampen skrämmer lite, men tjusar också.

Det allra bästa med boken var en intervju av en förläggare vars förlag jag redan tänkt skicka mina böcker till (både ungdomsböckerna och romanen). Hennes syn på följebrev var en helt annan än alla andra förläggare jag hört talas om. De flesta säger att följebrevet ska vara kort och inte spelar någon roll egentligen, medan hon var precis tvärtom: hon bestämmer sig redan i följebrevet.

Det hon berättade om sig själv och sitt förlag var värt boken, värt varenda öre. Jag känner att jag fått en ovärderlig karta, en tydlig instruktion på vad det faktiskt är hon vill ha och letar efter, som jag kan rätta mig efter när jag skickar manus till henne. Likt en MVG-elev som följer instruktionerna på nationella provet till punkt och pricka, är planen att jag ska skriva ett följebrev som fullständigt knockar henne, som gör det omöjligt för henne att tacka nej till mitt fina erbjudande om publicering.

Det är plan B. Om ingen ringer.

Hursomhelst: Köp Dags bok och läs den!