söndag 7 oktober 2012

Research

Det finns de som inte gillar research, men det gör jag. Riktigt stora projekt kan vara skrämmande för jag tror att jag ska förolämpa de som kan ämnet i fråga *på riktigt* och där sitter jag och låtsas.

Nu kanske alla undrar varför jag ägnar mig åt research i nuläget. Skriver inte Vilse en serie ungdomsböcker som utspelar sig i en alternativ, magiskt värld? Kan man inte göra som man vill då?

Nej, det kan man inte riktigt. Därför har jag idag läst ett par timmar om ödlor, alla möjliga sorters ödlor. Ifall någon vill veta mer om leguaner och varaner kan jag stå till tjänst för jag har lärt mig massor. Jag har också läst om ridskolor och lärt mig ord som stigläder och underskänklar. Dessutom har jag läst på om kaserner.

Hur de här tre sakerna hör ihop? Vem har sagt att de gör det? Det kanske bara är slumpmässiga ämnen som jag stöter på längs min stig. 

Den som läser tvåan får veta.

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Jo men så där är det ju. Jag råkar tycka att det är i allmänhet är rätt tråkigt med research, vill gå direkt på storyn, men man stöter ju på karaktärer som uppenbarligen kan saker man själv inte kan och då vore det ju snopet om de förvägrades den kunskapen bara för att man själv är ointresserad. Men jag söker inte mer information än jag absolut måste. Inspirations-söker däremot, det gör jag gärna!

/Anna

Vilse sa...

Instämmer!