fredag 26 oktober 2012

Att multitaska

Om det inte framgått än på den här bloggen så är jag kvinna och man brukar säga om sådana att de är bra på att göra många saker samtidigt. Jag är inget undantag till den regeln. 

Jag kan planera matsedel och vika tvätt samtidigt. Jag kan prata i telefon och byta blöja samtidigt. Jag kan dammsuga, tjata på barn, styra upp bråk, skriva inköpslista och torka köksluckor samtidigt. Jag kan laga middag, skriva bok, bära barn och berätta saga samtidigt. Jag kan ta mig sjutton käka frukost, borsta tänderna och dra på läppglans samtidigt! Jag är grym på att multitaska. Det är så jag får något gjort.

Men den här veckan har jag råkat ut för en situation när min nästintill överjordiska förmåga att göra många samtidigt, blivit utmanad.

Jag kan inte skriva på två olika manus samtidigt.

Det råkade bli så att jag skulle skriva en julpjäs till församlingens julfest. Barn och vuxna i alla åldrar ska delta och jag ska regissera. Svag som jag är för teater åtog jag mig det hela och ser fram emot att börja repa, men först måste jag skriva manus. Jag skulle förvandla en saga jag skrev för några år sedan till en pjäs och jag satte igång i måndagskväll. Idag skulle nämligen svensklärarsystern så vänligt skriva ut pjäskopior på jobbet och jag var tvungen att bli klar.

I måndagskväll hade jag kunnat skriva 3000 ord på boken som jag jobbar med, jag lovar, men det gjorde jag inte. Jag lyckades stänga ner till slut och skrev en pjäs. Jag var duktig.

Men när pjäsen var klar på tisdagen och min egen heliga skrivtid anlände på onsdageftermiddagen, då var det som att allt jag kommit på till boken, var bortblåst. Jag kunde bara tänka på älvor, monster och jultomtar. Byt tillbaka sa jag till mig själv, men hjärnan lydde ack så långsamt.

Nu har jag landat igen. Jag är tillbaka, skriver min bok igen. Men att låta hjärnan mala över vändningar, händelser och fraser i två helt olika berättelser samtidigt är inget jag rekommenderar. Inte ens för en begåvad multitaskare som jag.

1 kommentar:

Kära Syster sa...

"Vissa tillbringar sina dagar med liiiite coolare grejer än andra, det hör jag ju", var det visst någon som sa. Rätt nyligen. Och ta mig tusan, jag vill också skriva-regissera julpjäs!

Lycka till med repetitionerna!

/Anna