torsdag 4 oktober 2012

Dörren står på vid gavel

Efter att ha skickat iväg manus till första boken och tagit mig någon vecka ledigt till att bara njuta av mitt färdiga manus och läsa romaner, började jag ge mig in i andra boken i serien. Den är skriven sen nästan lika många år tillbaka som den första och behöver följaktligen skrivas om (kanske lagom till att förlagen hör av sig på riktigt?). 

Det som ska fixas är:
- berättarrösten. Den ska flyttas från mig till karaktärerna, genom hela boken.
- ett par trådar ska lyftas fram och bli större
- ett par nya karaktärer ska få komma med (mer)
- mer svärdsfäkte åt folket. Har man skapat en egen fäktningsterminologi baserad på tyskt 1400tals långsvärd ska den för sjutton användas!

Det är ett arbete som borde ta mig cirka två månader om jag satt med det heltid, som det är nu vet man inte riktigt.

Jag har gått från att läsa och sucka till att bara skriva precis de scener som jag har lust med, till att börja färdigställa kapitel. Första kapitlet (av cirka 24) som blev klart var kapitel 16. Nu precis blev 15 klart också. Kapitel 15 tog knappt ett dygn. 

Man kan säga att dörren står på vid gavel här nu. Det är bara att knappra på! Jag behöver inte sitta och peta naveln i väntan på den gudomliga inspirationen  utan jag vet precis vad jag har att göra och kan bara sätta mig och göra det. Fastnar jag någonstans är det bara till att plocka upp en annan tråd, för allt ska ändå ordnas.

Det är nu jag tittar in i glaset i tavelramen ovanför min laptop och anar mitt ansikte svagt upplyst av skärmen och säger: Njut nu, Vilse. Det här är det bästa du vet.

Inga kommentarer: