måndag 29 juli 2013

Låt nedräkningen börja!

I hela mitt långa liv har jag aldrig upplevt en sådan sak som en skaparresa.
Jag har fått ostörda skrivtimmar i present av min man, att ta ut när jag har lust.
Jag har försökt mig på att skriva i ett rum fullt med kvinnor som syr eller virkar.
Jag har skrivit roman tillsammans med någon som jag bara haft kontakt med över Skype.

Men jag har aldrig lämnat min familj och rest bort till rofylld, vacker miljö tillsammans med andra skapande människor, varav minst en arbetar med samma verktyg som jag: ord.

Vi är fyra, skapande kvinnor som reser och två skapande kvinnor på plats. Arbetsområdena sträcker sig från keramik till sömnad, måleri till låtskrivande. Jag älskar mångfalden, samtidigt som jag gläds åt det som jag aldrig haft: någon mer än jag som skriver.

Föreställer mig middagar av spännande samtal och produktiva timmar med någon att rådfråga nära till hands. Plinkande gitarrer och symaskiners surrande och knappande på tysta tangentbord. "Vad finns det egentligen för svenska uttryck som betyder 'makes sense'?" följs av "Ska jag ha den eller den här spetsen?" Medan någon tar ton någonstans får jag leka provdocka.

Vi reser om en vecka. En vecka. Men först en semester till.

3 kommentarer:

Kära Syster sa...

Utan överdrift blir det HUR BRA SOM HELST!
Får lite hjärtklappning av bara ordet: "Nedräkning"

/A

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vilse sa...

Anna: Men visst? Nu är det på riktigt. Officiellt. Innan vi hinner blinka står ni på stationen och hoppar in i min bil. Svisch!

Dorro: Jaaa!!