tisdag 9 juli 2013

Första semesterdagen och fördelar med nytt arbetssätt

Så här förflöt första semesterdagen:


Mannen fick skrapat lite färg från plåt och tog en sväng till Claes Olsson och bytte en bräda i golvet på altanen.

Men någon måste ju ha uppsikt över barnen. Det vet varje ansvarsfull förälder att barn kan drunkna även i plaskpooler. Ja, så där fick jag sitta hela dagen. I baddräkt. Jag passade sex-åtta barn som kom och gick och så en kaninunge dessutom. 

Utöver det läste jag hela del 1 i nya manuset. Jag strök "helt klart" och "precis" så det visslade om det, satt länge och funderade på om man kunde kalla en 35-årig man för kille, och jag skrev "mg" i marginalen vid två tillfällen. Mer gestaltning, betyder det förstås.

Kära vänner, jag vill bara kort passa på att säga att det här manuset är BRA, långt bättre än jag väntade mig. Språket är mer moget än det jag möter i ungdomstrilogin och presentationen av karaktärerna och mysteriet är närmast förstklassig. 

Under alla mina år som författare av diverse romaner har jag aldrig skrivit ut ett manus för att arbeta med det. Skriva ut manus gör man bara när man ska gå till posten, annars tar man slut på regnskog. Men efter noga övervägande gjorde jag det och dessa är fördelarna så här långt:

- Man har inget internet som distraherar, allt man har är sin bunt med papper.
- Man kan sitta ute och jobba utan att få "solen blänker i skärmen"-problem.
- Man kan föreslå ändringar och strykningar, utan att faktiskt göra dem, så att när jag återkommer till datorn sen, kan jag fundera över mina förslag en gång till innan de blir verklighet.

All in all. I like.

Boken om Huset. En relationsroman snart i en bokhylla nära dig.

3 kommentarer:

Kära Syster sa...

Ooo! Aaa! Iiii!
Om jag orkar släpa, har jag en vag tanke om att ta med ett printat manus till Skåne att bläddra i... Man får se lite.

Men det där huset alltså... Älskar hus!

/A

Vilse sa...

Fördelen med den där bunten papper är att den kan vara precis så tjock som man själv finner lämpligt. Hinner man inte plöja hundrafemtio sidor på en dag eller tre, tar man med sig sextio sidor. De väger mindre. Tar mindre plats i väskan om man skulle resa.

Jag kommer ta med mig min bunt ner, men jag ska inte åka tåg.

Kära Syster sa...

Vilse: Smart ju! Klart man tar med sig de delar som man tänker fokusera på! Tänkte inte på det...

/A