måndag 14 maj 2012

Första delen i en trilogi-diskussionen

För ett år sedan började jag bli klar med den första omskrivningen av manuset till trilogins första del. Det är det arbetet som jag helt river upp nu när jag jobbar med 3.0 versionen. =) Boken är inte sig lik och den är äntligen där jag vill ha den.

För ett år sedan skrev jag så här på den här bloggen:
"Jag älskar den här boken. Inte riktigt lika mycket som jag älskar tvåan och trean i trilogin, det tror jag inte går att ändra på, men jag älskar den!"

Ursäkta? Vilse, om du inte tycker att ettan lever upp till tvåan och trean så är du inte klar. 

För ett år sedan diskuterade jag så här: Första boken i en trilogi är aldrig lika spännande som sista. Det är omöjligt. Sista boken måste vara mer hårresande eftersom man har byggt upp för den i tre böcker. 

Nu säger jag så här: Första boken är annorlunda för att läsaren ännu inte känner min värld utan och innan, så som de gör i tredje, fjärde boken. Första boken är också annorlunda för att huvudpersonen Lianne är så annorlunda från hur hon är sedan - eftersom hon ännu inte känner till den dolda sanning som uppdagas i slutet av bok 1.

Ja, bok 1 måste vara annorlunda. 

Men inte mindre bra.

Vilse idag säger emot Vilse för ett år sedan. NU, efter att ha skrivit fjärde boken och rannsakat och analyserat gör jag den redigering som kommer resultera i en förstabok som är precis lika bra som de andra. Inte av samma anledningar, inte på samma sätt, men fortfarande lika bra.

*nickar segervisst*

Inga kommentarer: