onsdag 18 december 2013

Genre, genre, genre

Finns det någon genreexpert därute som kan hjälpa mig?

Jag presenterade min serie som urban fantasy häromdagen och insåg snart hur fel det var. Det är det inte. Men vad är det? Vad?

Anledningen till att bara fantasy inte känns helt hundra är att serien utspelar sig i nutid. Det finns bilar och bussar och telefoner, även om de flesta använder sig av mer magiska färdmedel. För mig är fantasy medeltid och tunikor och orcher i skogen. Visst, jag har svärd och ringbrynjor, men de åker liksom hiss också.

Någon tanke? Bara saga, rakt av? Annat?

7 kommentarer:

Sean sa...

The only other one that seems appropriate is Magic Realism.

http://www.princeton.edu/~achaney/tmve/wiki100k/docs/Magic_realism.html

It doesn't seem to fit perfectly either...

Vilse sa...

Exactly. I have thought the same. Magisk realism på svenska, that works, but not when you think of that Isabel Allende is writing in that genre.

What genre would Harry Potter be? Anyone who knows? HP Have cars and trains and magic. Right?

Anonym sa...

Det var knivigt. Just vad Harry Potter är och inte är debatteras tydligen väldigt mycket bland genreexperter. En del vill t.ex. ha HP till portalfantasy, där Narnia och den nya boken Törnrosens nyckel är skolexempel. Man går igenom en port till en annan värld. Och visst, på många ställen gör de det (Platform 9 3/4 t.ex.) men detta gäller inte alltid heller.

Definitionen av urban fantasy är att staden är en viktig del av berättelsen, utan staden skulle berättelsen inte vara likadan eller ens kunna berättas. Min bok (Tom och den Blå fågeln) presenteras av förlaget som magisk realism trots att den är en ganska ren urban fantasy.

Svenska förlag är generellt dåliga (och många påstår lite fega) och vill inte kalla saker rakt ut för fantasy utan det mer "seriösa" magisk realism. Den benämningen är absolut inte fel för det stämmer ju på de flesta genrer av fantasy utom t.ex. episk och steampunk. Fantasy är fortfarande inte riktigt lika fint att skriva som realistisk litteratur. Det som är så speciellt med fantastik är ju alla de fantastiska undergenrerna tycker jag. :) Men finns det ingen att sätta ner sin bok i tycker jag att magisk realism funkar bra.

Jag tror att det är viktigare än man tror med genrebenämning för då blir det lättare för inte bara läsare men också recensenter att förstå vad det är de läser. Jag läste en norsk recension av Stefan Bachmanns The Peculiar och där hade recensenten utgått från förlagets beskrivning av boken som något som liknade Harry Potter vilket resulterade i en totalsågning vilket är helt och hållet förlagets fel. The Peculiar är ju inte det minsta lik HP, den är en Steampunk, eller egentligen tror jag mer korrekt en gaslamp-fantasy och jag undrar vad recensenten hade sagt om den om hen utgått från det istället.

SF-bokhandeln är de som är allra, allra bäst på att kategorisera böcker enligt genre (det måste ju göra det med varenda bok de tar in i butiken) så jag skulle faktiskt rekommendera dig att kika in där och prata med dem! :) Kan inte de hjälpa dig, kan ingen!

Oj, det blev långt, hoppas att jag sa åtminstone något som du har nytta av.

Susanna N.

Vilse sa...

TACK Susanna, fantastiskt intressant. Menar du att det finns en subgenre som heter portalfantasy? Hur har det kunnat gå mig förbi? Där platsar lilla jag hur fint som helst och jag gillar det fina sällskapet också (Narnia, jojo man tackar!). Tack också för ditt tips med SF-bokhandeln. Jag kommer behöva prata med dem hur som helst (så att de tar in min bok!).

Det här med genre är ju så viktigt, precis som du säger. Går läsaren in med "rätt" föreställning blir läsupplevelsen ack så mycket bättre.

dorro sa...

Men vad spännande!! PORTALfantasy liksom. Kan det bli bättre? Jag hoppar nästan på min stol av glädje över att det finns en sådan genre. HURRA!

Lunicrax sa...

Portalfantasy funkar ju finfint! :) Men jag staller mig tvivlande till att fantasy bara ar medeltids-bocker? En av min ungdoms favoriter, Ett veck i tiden av Madeleine L'Engle, utspelas I "nutid". Jag skulle kalla HP fantasy ocksa. Kanske "nutidsfantasy" vore nat...

Kära Syster sa...

Kul diskussion! Är helt lost i ämnet, men eftersom jag skriver fantasy (historiskt hittepå med magiska inslag, jojo, jag börjar vänja mig vid tanken på att det är fantasy. Det märkliga bara är det där med att det inte är nog "fint" för jag tvekar mycket att kategorisera min berättelse som fantasy eftersom så många av mina idoler skriver just fantasy. Hur ska jag kunna leva upp till det liksom? Ojoj, det blev en alldeles för lång parantes), borde jag ta reda på vilka subgenrer som finns och vilka andra böcker som är vad.

/Anna