lördag 14 januari 2012

Hur låter en oboe?

Igårkväll satt jag och försökte beskriva hur en oboe låter. Tänk sådana spännande uppgifter jag ramlar över som författare, uppgifter som måste lösas och slutföras tills jag är nöjd. 

Jag tycker om att väva in ljud och musik i mina böcker eftersom jag är så fäst vid ljud själv. Mitt ljudminne är bättre än mitt synminne (även om det inte är något fel på det heller). Högt uttalade fraser, tonlägen, musik och rytmer fastnar lätt. De har också makt att beröra. En sensuell röst, en djup cello, en vacker dialekt - sådant njuter jag av, kanske till och med mer än jag njuter av vackert sceneri. 

Därför är jag beroende av musik när jag skriver. Musiken jag lyssnar på i bilen under skrivperioder vävs in i texten som skrivs senare, även om jag sen skriver under tystnad. 

Igår lyssnade jag på olika oboestycken medan jag letade ord med ljus och lykta. Hur låter det? Hur beskriver jag det? Hur känns det?

Det blev bra. Jag är nöjd med resultatet.

torsdag 5 januari 2012

Citat

Det verkar som att de flesta författare håller med mig om att vi måste hålla tillbaka det kritiska ögat under den kreativa processen. Sen när texten finns släpper vi lös vårt kritiska tänkande och ett helt annat arbete tar sin början.

Idag skrev en av årets nya bloggare på Debutantbloggen om fenomenet att stryka (inte kläder som hon säger, utan i sin text). Då citerade hon Augustin, en av grundarna för Debutantbloggen och det var så fantastiskt bra sagt att alla författare borde ha det över skrivbordet där de sitter - inte under den kreativa processen, men i efterarbetet. 

När texten är skriven, stryker vi det som behövdes för att skriva texten, men som inte behövs för att läsa den.

Wow. Undrar om jag någonsin kommer dit.

Slutspurten

Jaha. Nu har jag inte bloggat här sen den 2 september. Den 2 september hade jag enligt bloggen precis påbörjat del2 i mitt manus, dvs jag hade skrivit drygt 40 sidor på boken.

Nu har jag skrivit närmare 600 sidor på boken och det skulle väl kunna förklara tystnaden här. Ni kan tänka er hur jag flödesskrivit i månader. Men nu kan jag inte tiga här på bloggen längre, för ni förstår att boken är snart klar.

Med klar menar jag att jag snart fullbordat berättelsen, fått ner sista sidan på pränt. Efter det väntar den första stora genomläsningen när en hel del ord kommer att strykas eller bytas ut och ännu fler rättstavas. Sen går manus ut till de ivrigt väntande betaläsarna och det ser jag fram emot, samtidigt som det ska bli läskigt. Läskigare än tidigare.

Den här boken är mycket mer mitt liv än något annat jag skrivit. Visst, det är fantasy och inte på riktigt och handlar inte om mig alls, men dessa karaktärer står mig närmare än många levande människor. Jag älskar dem och har levt sida vid sida med dem i många år. Det är trots allt fjärde och sista delen i en serie. Detta sista kapitel i serien innehåller berättelser som varit min tillflyktsort i svåra tider under flera år och att dela min trygga plats med andra är obekvämt så det förslår.

Men vilken fantastisk känsla det är att allting snart finns på papper! Inte bara fast i mitt huvud, utan färdigformulerat och vackert, tillgängligt att avnjutas när helst jag har lust.

Men å andra sidan är det sorgligt. Om cirka femtio sidor ska jag aldrig skriva om dessa personer mer, deras historia är färdigberättad - vilket är en sanning med modifikation. Jag kommer inte skriva nya böcker om dem, men jag har mängder med manusarbete att göra på samtliga fyra böcker. Nya kapitel måste in i bok 2 och nya scener i bok 1 och 3 och sen ska allting arbetas igenom ovanpå det. Jag har att göra.

Mitt nyårsmål är att färdigställa serien i sin helhet och sedan få bokkontrakt på första boken i år. Det är målet.

Sen finns fler manus och fler projekt, men detta måste göras först och jag känner mig både redo och taggad. Om jag bara hade tiden.

fredag 2 september 2011

Mina fina ord

Motsatsen till konstnärstvivel borde kanske vara när kreativiteten flödar?

Eller så är det när jag läser igenom det jag skrivit och det spritter i hela kroppen av lycka. Mina fina ord! Vad bra det blev! Vad jag skrattar/gråter/lider med personerna! Motsatsen till tvivlet måste ändå vara njutningen i kreativiteten.

Jag satt igår kväll med inledningen på del2. Varför vänta? Jag hoppade på direkt och jag njöt av skrivandets alla moment. Njöt av musiken till bokens nya soundtrack som jag precis färdigställt. Njöt av hur jag måste stanna upp och knäppa lite med fingrarna innan jag fortsätter. Njöt av hur jag slänger ur mig frågor av typen "hur säger man 'i ett nafs' på lite tjusigare vis?" till maken eller kompisen på msn. Njöt av hur rolig min ena huvudkaraktär alltid är och hur mycket jag älskar honom.

Men det jag njöt mest av, var skrivandets magi. Jag sitter och skriver en replik. Den ska inte leda någonstans i berättelsen, den måste bara sägas för att förklara var killen i fråga hållit hus under första delen av scenen. Men när han håller på och förklarar var han varit, inser jag att det ligger oerhört mycket mer i det han säger, än vad han själv förstår. Plötsligt har jag sått någonting, i denna inte ont anandes replik. Jag har sått ett frö inför en av bokens viktigaste trådar. 

Jag måste klappa händer, tjoa och berätta för kompisen på msn hur mycket jag älskar att skriva. När texten blir levande under mina fingrar och jag skriver så länge att jag får ont i  högerhanden. Varför får jag ont i högerhanden? Jag använder vänster precis lika mycket. Hur som helst njuter jag. Njuter.

Imorse var jag tvungen att börja dagen med att läsa det jag skrev igår. Då fick jag njuta en gång till. Berättelsen kommer till liv och jag bara måste få lov att sitta en stund då och då och beundra. Beundra mina fina ord.

torsdag 1 september 2011

Sur och glad

Jag hatar när tidslinjer försvinner. Det är inte första gången. Bara för att jag inte ritar dem i min bok utan på lösa papper har de en tendens att försvinna. Jag hatar att ha rett ut allting en gång och sen tappa bort lösningen och bli tvingad att tänka ut allting en gång till. Jag hatar att göra samma sak två gånger.

En tidslinje är A och O i mitt skrivande. Hur ska jag annars ha koll på hur gamla alla är och vilken månad folk föds i eller när de kan tänkas bli gravida, hur länge någon är bortrest och när under berättelsens gång olika helgdagar infaller? 

Nu är tidslinjen borta och jag har inte tid att springa runt och leta efter den, känns bättre att rita en ny och tänka ut allting en gång till. Därför är jag sur.

Men jag är också glad. Varför? Jo, för att de första 40 sidorna på grovmanuset till fjärde boken är klara. Del 1 är klar. KLAR. Så när som på en tidsangivelse. Suck.

lördag 20 augusti 2011

Sömnlöshet

Nio gäster runt mitt bord och mat på allas tallrikar. Prat och vänskap och skratt. Lite, lite pirr i magen.

Gästerna var mina betaläsare och efter maten gick jag igenom listan på deras kommentarer. Deras uppgift var att hålla med eller inte hålla med, om det som sades. Det var fantastiskt att vara så många som var insatta i min värld och höra dem diskutera och argumentera. Jag är tacksam för alla synpunkter jag fått på mitt manus och har en liten lista på saker jag vill förbättra och förtydliga ytterligare. Andra saker som de sa behöver jag smälta för att veta hur i all världen jag skulle lösa det. 

Det enda jag saknade var väl att få frossa i de bitar av boken som är bra. Nu var inte det deras uppgift, de skulle läsa med kritiska ögon. Ändå kände jag hur mitt hjärta slog nya slag först imorse när jag läste min systers alla Positiva kommentarer, som hon skickade in precis före middagen igår. Hon hade lagt märke till allt det som blivit bättre genom min redigering och hon njöt av hur vissa relationer gestaltas och ger glimtar av en kommande framtid. 

Jag kände mig inte det minsta ledsen igår, bara överväldigad av mängden saker att redigera. Jag är glad att jag var förberedd på vilka saker som skulle tas upp eftersom jag hade hört allas åsikter förut. Jag kände väl ett visst mått av missmod inför en uppgift som aldrig tycks bli klar. Att den första bok jag någonsin skrev, vid blott 20 års ålder, tar sådana enorma mängder timmar att redigera och göra om. Och någonstans i de tankarna finns väl frågan om jag överhuvudtaget har den förmåga som krävs för att avsluta detta arbete.

Kvällen avslutades med prat och te. Prat om livet och barn och lite politik och religion. Det blev riktigt sent för trots att alla såg tröttare och tröttare ut, ville vi dröja kvar i varandras sällskap. Jag var helnöjd med kvällen, underbar diskussion och mysigt nattprat med fantastiska människor.

Tom stängde jag dörren när sista gästen gått. Tom gick jag upp för trappan och borstade tänderna. Tom kröp jag ner i sängen. 

Jag bestämde mig för, att trots den sena timmen, läsa igenom öppningssidorna till fjärde boken. Jag älskar de sidorna. De osar ny berättelse och nya personer samtidigt som jag får kvittra över lyckan att de är alla sidor jag har, vilket betyder att jag har världens roligaste skrivprocess framför mig. Att flödesskriva ett grovmanus är naturligtvis det bästa som finns.

Till slut somnade jag och sov hårt tills jag bara någon timma senare blev väckt av yngsta barnet. Min oroliga ettåring, som sover dåligt sen jag och min man var bortresta förra helgen. Hon höll mig vaken länge tills hon fick välling. Jag hade ont i hela kroppen som jag får vid sömnbrist och jag var matt och överfull av tankar.

Lillan somnade. Mannen somnade. Tankarna spann vidare. Klockan fyra på natten tänker man inga klara tankar, men ändå kunde jag inte somna om.

Jag försökte komma på lösningar på problemen betaläsarna framställt. Jag försökte argumentera tillbaka när jag inte höll med. Jag kom på saker jag borde sagt som hade förklarat bättre vad det var jag menade. Jag ifrågasatte precis allting jag egentligen tycker. Jag ifrågasatte logik som aldrig varit ologiskt förut. Jag ifrågasatte slutet på fjärde boken som jag egentligen älskar, men som plötsligt kändes helt fel med deras kritiska ögon. Men det var inte det värsta av allt.

Det värsta var att jag fick en önskan jag aldrig haft förut.

Min önskan har alltid varit att bli läst. Jag måste varken bli känd eller rik för att bli lycklig, men läst vill jag bli, eftersom jag vill dela med mig av min värld. Jag vill att den ska få liv och personerna i den en chans att leva i andra människors tankar. Jag tror att berättelsen har ett läsvärde för många fler än bara mig. Så har det alltid sett ut, men plötsligt förändrades det helt och hållet.

Klockan kvart över fyra på morgonen, efter bara några få timmars sömn, önskade jag plötsligt få behålla alltihop för mig själv. Jag ville att berättelsen och världen skulle förbli bara min. Min egen. Så länge som alltihop bara fanns i min idévärld, var det rent och vackert och osvärtat av alla andras åsikter. Då var det enkelt och perfekt. Bara ljust och laddat med en kraft att ge mig lycka som nästan ingenting annat på jorden. Jag ville inte alls dela med mig av fjärde boken längre. Jag ville behålla den för mig, så att åtminstone den skulle då förbli vad den var i mitt huvud. 

I dagsljus tonar dessa tankar bort. Jag blir mig själv igen och mina mål ligger lika klara som alltid. Men nattens slutsatser ligger ändå kvar som en påminnelse om hur det kommer bli sen när målen blir verklighet. Det kommer alltid finnas de som förvränger det man sagt till något annat. Det kommer alltid finnas de som inte tycker det är bra, som klagar på att det är gammalmodigt eller långtråkigt eller klagar på bristen i originalitet, trots att jag skapade denna värld helt själv och långt före många andra. Det ger en lite besk smak, men jag tror inte att det kommer kväsa mig.

För denna värld är min värld. Och min passion för dessa personer lyser genom böckerna och jag tror att det finns gott om läsvärde i det.

måndag 8 augusti 2011

Betaläsare och nya karaktärer

Bra betaläsare är värda sin vikt i guld, var det någon som sa. Håller med!

Därför har jag idag suttit och letat nya namn. Namn på en person i första boken som flera betaläsare ansåg behövde ändras, och dessutom letat namn till helt nya personer som kommer dyka upp nu i fjärde boken.

Jag har skrivit fyra A4sidor på fjärde boken. Allting är alltså mycket, mycket färskt och det betyder att jag har ALLT det roliga framför mig. Plotline ligger klar som en spegel för min inre blick, men skrivandet har inte fått komma igång. Jag håller hårt tillbaka det likt en vildhäst som gärna vill rusa fram fortare än jag har skrivtimmar till.

Men ikväll har jag skrivit. Och nu ska jag fortsätta. Jag ska skriva de första staplande orden om en helt ny pojke, som läsaren aldrig förut träffat, men som historien kommer centreras kring. Han heter Matilo. Mitt tangentbord får helt enkelt vänja sig vid att skriva hans namn. Nu börjar det.

tisdag 26 juli 2011

Seriens dramaturgi

Okej. En liten diskussion om dramaturgi (dvs berättelsestruktur, berättelsens uppbyggnad med toppar och dalar.)

Jag har skrivit en trilogi. Den har ett mycket tydligt slut i tredje boken. Jag talar inte bara om att tredje bokens problem är lösta i slutet av boken utan trilogins alla personer och alla händelser ebbar ut i någon sorts final. Allt har sitt avslut. Here at the end of all things (jag har en tick att jämt citera filmer, tio poäng till den som lokaliserar filmen).

Dessutom finns en epilog till sista boken (liksom det finns en prolog till bara första boken) och där får läsaren se hur vackert och bra allting blev. Klart slut. 

Men nu tänker jag ju förstöra allt det här med att skriva en fjärde bok. Jag säger hela tiden att jag kanske bara skriver den för mig själv, även om jag känner att händelserna antagligen har en läsvärde för alla som tyckte om de första tre böckerna. 

Men det är på grund av seriens gemensamma struktur, seriens dramaturgi, som jag inte kan påbörja fjärde boken utan att påverka tredje. Jag kanske måste ta bort epilogen till exempel, för det blir ju lite kaka på kaka att först ha en epilog där läsaren får se en belysande scen av en avlägsen framtid, för att sedan hoppa till just denna framtid i nästa bok och beskriva den i detalj. Och jag gillar ju epilogen.

Och tänk om jag får för mig att rucka på själva avslutet i tredje boken. Inte förändra något i tredje, nej nej, men kanske göra en sån där fuling att oj oj, det som vi trodde var över var inte alls över. Sauron överlevde i alla fall! Så vill man inte ha det. När Sagan om Kungens återkomst är slut vill man gärna tro att Aragorn får vara kung och Sauron förblir död på riktigt den här gången. Nej, någon sådan fuling vill jag inte göra.

Så vad finns kvar till fjärde boken? Blir den bara en efterdyning efter det stora klimax som finns i tredje boken? Går det att acceptera? Jag har material så det räcker och blir över, krig och kärlek och skratt, men det är dramaturgiskt inte lika stora saker som i tredje boken när de goda killarna nästan helt slås ut av andra laget. 

Det låter ju som att jag borde lägga ner det här projektet. Eller hur? Men ni vet inte hur underbara alla orden är som väntar. Ni vet inte hur mycket jag redan skrattat åt den där scenen när något oväntat händer. Ni vet inte hur hemskt det är när det ofattbara händer och vilken sorg som lamslår dem. Ni vet inte vilka egenheter helt nya karaktärer har och vilken betydelse det får för Lianne (min huvudperson). Menar ni att allt det där ska stanna i mitt huvud? Det tror inte jag går. Jag har kämpat emot länge nog.

Och det vore så roligt. Så r o l i g t ! Att få skriva helt nytt, flödesskriva igen, se vart allting leder och vilka nya saker som kommer dyka upp på vägen. Oj, vad det vore roligt.

Det är helt klart värt ett försök.

torsdag 21 juli 2011

Pinsamt, men sant

Oskar, som nämns titt som tätt på den bloggen, skrev idag om sitt storhetsvansinne. Om hur hans bok Drakhornet kommer bli större än Harry Potter och hur filmatiseringen kommer bli. Jag lämnade en blygsam kommentar om att det nog hänt att jag tänkt tanken själv. Jag sa inte sanningen om vad jag drömde inatt.

Eftersom det var en dröm som jag hade på natten kan jag med att berätta om den. Då kan jag inte riktigt stå till svars för vad som händer i den. Jag sov ju.

Jag drömde att jag fyllde 40. Jag skulle ha stort partaj. Jag var tydligen jätterik och jättekänd på grund av mina böcker, för mina systrar bjöd in Stephanie Meyer (författaren till Twilight, om någon missat det) som en överraskning till mig. 

Och hon kom.

Hon ville så gärna träffa mig. Hon kände att vi hade så mycket gemensamt.

Vansinne. =) Och bara för att förtydliga, jag vill inte bli så känd som Stephanie Meyer. Det verkar jobbigt. Jag vill bara att mina karaktärer ska få leva i andra människors tankar. Det vore nåt.

Men jag tror inte att jag skulle ha något emot att träffa Stephanie Meyer. Jag tror det skulle kunna bli ett intressant samtal. Åtminstone för mig. 

När väven växer vackert

Okej, nu har jag just skapat en ny etikett på den här bloggen som heter "Fjärde boken". Det måste innebära att jag planerar att skriva desto mer om den där fjärde boken som vill ut genom mina fingrar, trots att jag redan skrivit en trilogi som känns avslutad. 

Så här är det.

Jag satt bredvid en spjälsäng i en dryg halvtimme. I fyrtio minuter satt jag i kolsvart mörker bredvid en spjälsäng och kunde inte göra annat än tänka och hålla min ettåring i handen. Jag har suttit så många timmar i olika perioder med mina tre barn, och varje period har lett till en egen bok. Jo, så får man nog säga. Det är bra för tankarna att sitta där i mörkret och tvingas tänka för att underhålla sig själv. Man vet ju aldrig om det kommer passera en hel timme innan barnet somnar. 

Och medan jag satt där ikväll, tänkte jag på den fjärde boken och allt material som jag redan har. Jag tänkte på hur jag vill att den ska sluta och medan jag tänkte på det fick jag några frågor i mitt huvud som jag genast började försöka besvara. Detta ledde till att jag plötsligt satt där med helt nya, fräscha delar till boken, nya riktningar och ett nytt slut. 

Berättelsens väv blev ännu tjockare och ännu vackrare. Därmed även ännu svårare att motstå.

tisdag 19 juli 2011

Kommentar till Oskar igen

Alla som läst min trilogi vet vad Jonnadagen är. Jonnadagen är en av favoritdelarna i världen och den återkommer varje år och på så vis också i varje bok. Jonnadagen är ljusets och magins högtid och har fått sin namn efter den första drottningen på Kändo, drottningen i tidernas begynnelse. 

Inbäddat i Jonnadagen ligger historien om hur min värld kom till, en historia om kärlek och ljus, om hat och maktbegär. Inbäddat i firandet av Jonnadagen ligger berättartekniskt om möjligt ännu mer: där finns avslöjande om viktiga karaktärer, där finns åskådliggörande av relationer och genom läsarens upplevelse från bok till bok finns där berättelsen om hur mina karaktärer förändras. 

Och nu skriver Oskar Källner på Debutantbloggen detta inlägg. Och då blir jag glad. Han har så rätt! Han säger att världen är som en egen karaktär i en fantasyberättelse. Det gillar jag. Bra sagt!

torsdag 14 juli 2011

Betaläsaren M

Hurra!

Av alla mina betaläsare är jag mest glad för min systers två tjejer, 13 och 14½ år gamla, som befinner sig precis i bokens målgrupp. Dessa goa tjejer, M som jag tänker kalla dem båda här, lägger en del av sitt sommarlov på att läsa mosters bok och kommentera efter varje kapitel och svara på frågor som en annan skoluppgift. 

Nu precis fick jag första kommentaren från M 13 år:


Prologen var bra, spännande, och lagom lång, och jag tycker att det var en jättebra början på boken, och själv vill man bara fortsätta läsa , utan att sluta! :)
Första kapitlet var bra, men först förstod jag inte vilka de två första flickorna ifrån skolan var, men sedan förstod jag. Allt flöt på bra, och man ville inte sluta läsa, ett bra kapitel som inledning på boken :D

Kan man bli gladare än så här?

tisdag 12 juli 2011

Betaläsare och nya projekt

Ja, då var första kapitlen skickade till nya betaläsare! De gamla ska också få chansen att läsa om, men det känns spännande med nya betaläsare som inte läst första versionen. Vad ska de tycka? De gamla läsarna kan ju alltid jämföra med originalet och se vad som förändrats och blivit bättre, men de nya läsarna ser på saken med nya ögon. Ska bli spännande!

Under tiden har jag börjat läsa romaner. Det är befriande och avkopplande och somrigt att bara få sitta och läsa under lugna stunder, istället för att stånga sig blå över en text. Men samtidigt leder läsandet till tankar. Tankar om mina berättelser. 

Jag har ett par karaktärer som ligger på lur sedan förr, men ingen av dem talar till mig just nu. Inga nya karaktärer finns i sikte heller, eftersom det är något som blockerar sikten. 

Vad är det? undrar ni. Jo, det är Lianne, huvudpersonen i trilogin. Men hur kan  hon blockera sikten, frågar ni, när du precis redigerat klart första boken och bara sitter och väntar på betaläsares kommentarer? Det ska jag tala om.

Lianne påpekar för mig att hennes livs historia inte på långa vägar är slut efter tredje bokens slut. Hon undrar om inte jag trots allt måste skriva den där fjärde boken om henne. Hon knackar mig vänligt på axeln och säger: Ursäkte mig Vilse, men jag har berättat mer för dig än vad du skrivit ner. Är det inte ditt jobb att berätta allt om mig?

Länge har det lurat, men aldrig har det varit så starkt som nu. Materialet till fjärde boken är i princip helt klart. Det är inte mycket nytt som behöver hittas på för att det ska bli en helhet, bara precis lagom mycket för att det ska bli roligt att skriva. Jag har scener och händelser av alla sorter: krig, kärlek, föräldraskapets bekymmer, vänskap. Jag har en helt färdig outline, händelse för händelse som ligger klar. Om jag börjar skriva den, kommer fler, ännu okända saker dyka upp och spä på berättelsen och göra den ännu rikare och bättre. 

Hur kan jag motstå?

Tja, detta är en trilogi. De brukar inte ha en fjärde bok. Berättelsen hamnar i ett så ljuvt slut där som den är. En fjärde bok skulle rucka på det, helt i onödan. Jag intalar mig själv att jag kan ju skriva den fjärde boken bara för mig själv och de sanna fansen och aldrig nämna den för en förläggare (om jag mot förmodan någonsin skulle få en förläggare). 

Jag tänker att jag kanske inte måste bestämma något av allt det där just nu. Jag kanske bara kan få skriva, för att det finns ord och personer som vill komma ner på papper. 

Kan jag inte få det?

onsdag 22 juni 2011

Genre gör skillnad

En barn- ungdomsbok i genre fantasy. Riktar sig till åldern 10-15 år. 

Så brukar jag beskriva min trilogi när folk frågar vad det är för sort. Jag har insett det sista att en modifikation av genre skulle göra stor skillnad för mig i min skrivprocess.

I begreppet fantasy finns en underliggande tanke om äventyr. Om Sagan om Ringen är fantasyns fader och Robert Jordan och alla andra gått i hans fotspår, så betyder fantasy en äventyrsberättelse i en påhittad sagovärld. 

Den andra och tredje boken i min trilogi skulle kunna gå under den beteckningen utan problem. Nog blir det äventyr så det räcker! Men i den första boken har det hela tiden känts som att äventyren lyser med sin frånvaro och därför har jag känt mig missnöjd med manus. Fantasy utan äventyr måste ses som ett misslyckande. 

Men så insåg jag att den första boken (och även till viss mån de andra, men framför allt första) inte är en äventyrsbok utan en mysteriebok. Pusselbits-varianten. Plötsligt såg jag allting i ett annat ljus!

En mysteriebok måste inte ha en massa äventyr. En mysteriebok ska innehålla händelser som inte får någon förklaring förrän precis på slutet. Spänningen ska ligga i ovissheten om vad allting betyder, ovissheten i vad som egentligen hänt. Och precis sådan är min bok!

Hurra! Jag är ingen misslyckad författare! Bristen på äventyr och spänning i form av action har sin förklaring. Spänningen ligger i det som inte sägs, men som ändå finns där under texten och får läsaren att undra. Sen när mysteriet fått sin förklaring och boken tagit slut, kan läsaren glatt gå vidare till nästa bok och få se vilka äventyr den nya kunskapen leder till!

Min bok är alltså fantasy i den bemärkelsen att den utspelar sig i en annan värld än vår. I en värld full av magi och häxor. Men annars är det en mysteriebok och den genreförändringen gör all skillnad för mig. Jag har ju kära vänner lyckats plötsligt! 

måndag 20 juni 2011

Deadline

När jag påbörjade omskrivning av gammalt manus satte jag midsommar som deadline för mig själv. Till midsommar skulle jag vara klar och betaläsare skulle få lägga vantarna på texten.

Men sen blev jag klar betydligt tidigare. Oj, vad nöjd jag var med mig själv. Jag var färdig och började läsa annat för att få distans till texten så att jag sedan kunde korrläsa. Men när jag började korrläsa kände jag mig inte alls nöjd och omarbetningen började om. Igen. Nu såg det ut som att det där med midsommar kunde jag glömma. Det här skulle ta sin tid.

Jag har lagt många timmar på de inledande kapitlen (eller snarare kapitlen efter de inledande kapitlen) och även på mittenbiten. Jag har stirrat och stirrat och känt mig kass ibland och grym ibland. Så idag fick min kära syster läsa lite bland de nya bitarna och hon tyckte att jag kunde lämna det så för betaläsarna att tycka till om det. Plötsligt, bara så, kunde jag gå vidare från mittbitarna och röra mig mot slutet.

Och nu sitter jag här, med väldigt lite kvar. Jag har ett par nya sidor som behöver skrivas på sista kapitlet och de ser jag fram emot att skriva. Jag kommer skriva dem någon stund när andan faller på och allt bara blir precis sådär som det ska. Utöver det, har jag bara några korta stycken i kapitel 17. Det är allt. Sen är jag klar. KLAR.

Det betyder att midsommartanken inte var helt fel ändå. Kanske att betaläsare kan få texten i nästa vecka. Min plan är att utöka betaläsarkretsen brutalt. Inte bara de snälla systrarna och vännerna och de livsviktiga syskonbarnen som är i rätt ålder för denna barn- ungdomsbok, utan några intresserade halvbekanta ska få tycka till. Ojoj. Det ska bli spännande!

fredag 10 juni 2011

Tvivel

Jag kämpar och kämpar med omskrivningen av gammalt manus. Jag tror benhårt på den här berättelsen, det som brister ibland är min förmåga att berätta den. Vad, hur, i vilken ordning? Vad ska få vara kvar, hur kan jag göra om? Jag stöter och blöter och arbetar. Jag tycker det blir bättre. Jag tror som sagt både på berättelsen och karaktärerna och deras rätt att bli lästa och omtyckta.

Men tänk om det inte räcker? Tänk om jag helt enkelt inte är tillräckligt duktig? Jag gör helt enkelt ett stort misstag som önskar titulera mig författare. Språket bär inte, till att börja med.

Mörka, mörka tankar. Förhoppningsvis oförtjänta. 

onsdag 1 juni 2011

Framsteg

Förra veckan gick jag runt och sa så här:

Jag önskar att jag inte hade skrivit den här boken för tio år sen när jag uppenbarligen inte kunde skriva böcker. Det hade varit så mycket lättare att skriva den nu, när det hade blivit bra från början.

Saken är den att hade jag inte skrivit den där boken för tio år sedan hade jag ju inte lärt mig. Då hade det inte blivit två uppföljare och två andra romaner osv. Jag har lärt mig under arbetets gång.

Den här veckan har jag bestämt mig för att tänka så här:

Vad bra att jag nu får lära mig hur man gör när man skriver om ett halvbra manus, eftersom jag uppenbarligen inte visste hur man gjorde förut. Men jag börjar få kläm på hur det går till och känner mig positiv inför arbetssättet. Återstår bara att jag kan känna likadant för resultatet och jag har ett hopp om det också.

Självklart

Och DÄR föll saker på plats.

Och NU kommer barnen hem. 

Vi ska på utflykt. Något säger mig att min plan att skriva av mig under förmiddagen för att sen kunna vara närvarande när barnen är hemma kommer gå i stöpet.

Brasses lek

Idag leker jag Magnus och Brasse. Dagens uppgift: Vilken ska bort?

Vi har ett gäng gamla scener och ett gäng nya idéer. Vilken ska ersätta vilken? Vilken av de nya idéerna kommer fungera och vad ska jag ta bort ur manus för att få plats med de nya idéerna (eftersom jag kör på att varje kapitel är 10 sidor sitter jag ofta med sådana problem). 

Det är inte en fråga om kill your darlings, inte alls. Det handlar om att jag måste få ihop handlingen och då kan man inte ta bort vad som helst utan att det har konsekvenser. 

Men jag gillar min nya idé. Visserligen är den liiiite "Harry Potter tror professor Snape är den dumma" men vad ska jag göra? Ska jag sluta skriva helt och hållet bara för att det finns andra författare i världen? :S

Men vad ska bort? 

I den riktigt leken kom alltid Magnus och Eva på supersmarta grejer som Brasse ratade. Brasses argument var alltid bäst. 

Kan någon kliva fram, erkänna sig vara Brasse, och tala om för mig vad jag ska göra?

måndag 30 maj 2011

Orden som trängs

Åh nej. Jag måste sova. Jag ligger i min säng och jag måste sova. Men i mitt huvud trängs orden.

Orden börjar ställa sig på sina platser. De radar upp sig och bildar meningar. Färdiga, fina meningar. Meningar som vill bevaras. Meningar som inte vill att jag ska somna och glömma bort dem. 

Men jag måste sova. Jag blir sjuk om jag inte sover. Och imorgon kan jag inte vara sjuk. Jag ska skicka iväg barn på skolutflykt och elektrikern kommer tidigt dessutom. 

Men mina ord. Mina fina, färdiga ord.

Häng kvar. Stå på standby, okej? Som snälla, lydiga ord?