torsdag 21 juli 2011

När väven växer vackert

Okej, nu har jag just skapat en ny etikett på den här bloggen som heter "Fjärde boken". Det måste innebära att jag planerar att skriva desto mer om den där fjärde boken som vill ut genom mina fingrar, trots att jag redan skrivit en trilogi som känns avslutad. 

Så här är det.

Jag satt bredvid en spjälsäng i en dryg halvtimme. I fyrtio minuter satt jag i kolsvart mörker bredvid en spjälsäng och kunde inte göra annat än tänka och hålla min ettåring i handen. Jag har suttit så många timmar i olika perioder med mina tre barn, och varje period har lett till en egen bok. Jo, så får man nog säga. Det är bra för tankarna att sitta där i mörkret och tvingas tänka för att underhålla sig själv. Man vet ju aldrig om det kommer passera en hel timme innan barnet somnar. 

Och medan jag satt där ikväll, tänkte jag på den fjärde boken och allt material som jag redan har. Jag tänkte på hur jag vill att den ska sluta och medan jag tänkte på det fick jag några frågor i mitt huvud som jag genast började försöka besvara. Detta ledde till att jag plötsligt satt där med helt nya, fräscha delar till boken, nya riktningar och ett nytt slut. 

Berättelsens väv blev ännu tjockare och ännu vackrare. Därmed även ännu svårare att motstå.

Inga kommentarer: