tisdag 26 juli 2016

Det här med att INTE redigera

Alltså jag vill inte skryta, inte alls, framförallt inte innan Allt som vi lovat ens har släppts och kan innehålla vilka fel som helst. Men jag vill i all enkelhet påstå att jag har fått god övning i att redigera böcker de senaste åren.

En enkel faktauppställning:

Ljus som varit dolt: originalmanus skrevs 2002. Boken släpptes 2014
I levande mörker: originalmanus skrevs 2003. Boken släpptes 2015.
Allt som vi lovat: originalmanus skrevs 2008. Boken släpps hösten 2016.

Jo, jag har skrivit andra böcker inemellan de här årtalen, men jag har inte skrivit ett helt nytt manus sen 2011. Sen 2012 har jag redigerat böcker. 

Jag upprepar: sen 2012 har jag redigerat böcker. Strykt, bytt ut, lagt till, format om. År ut och år in. Under fyra år. 

Under helgen som kommer ska jag skapa ett nytt dokument. Jag ska skriva ner beskrivningar till karaktärer som jag ännu inte känner särskilt väl. (Ingen av dem är Lianne!) Jag ska formge en ny antagonist och specificera dess syfte i historien och dess mål och medel och huruvida jag vill att hen ska förbli dold för läsaren.

En röst i bakhuvudet undrar om jag minns hur man gör. Hur man lär känna nya. Hur de låter. Vilket språk de använder. 

Det jag har är en stomme. En mycket tydlig plot. 
Därtill en önskan.

Jag hoppas det räcker.

Inga kommentarer: