torsdag 1 september 2011

Sur och glad

Jag hatar när tidslinjer försvinner. Det är inte första gången. Bara för att jag inte ritar dem i min bok utan på lösa papper har de en tendens att försvinna. Jag hatar att ha rett ut allting en gång och sen tappa bort lösningen och bli tvingad att tänka ut allting en gång till. Jag hatar att göra samma sak två gånger.

En tidslinje är A och O i mitt skrivande. Hur ska jag annars ha koll på hur gamla alla är och vilken månad folk föds i eller när de kan tänkas bli gravida, hur länge någon är bortrest och när under berättelsens gång olika helgdagar infaller? 

Nu är tidslinjen borta och jag har inte tid att springa runt och leta efter den, känns bättre att rita en ny och tänka ut allting en gång till. Därför är jag sur.

Men jag är också glad. Varför? Jo, för att de första 40 sidorna på grovmanuset till fjärde boken är klara. Del 1 är klar. KLAR. Så när som på en tidsangivelse. Suck.

Inga kommentarer: