tisdag 7 augusti 2012

Långa pass

Fördelen med att sitta och skriva långa pass är att man får mycket gjort och ser att arbetet fortskrider. Nackdelen är att man kan få ont i kroppen.

Det är ju bra att ställa sig upp ibland och skutta runt eller hämta fler mandelskorpor. Men jag börjar inse att min man har rätt när han säger att jag skulle behöva en annan stol.

Faktiskt har jag kommit fram till att min stol är under all kritik och hela källan till att min svanskota bråkar med mig. Så kan vi inte ha det, hur ska då manus bli klart? (antagligen genom att jag sitter på den ändå, som jag gör just nu).

Med regnet som ursäkt utflyktade vi till Ikea, jag och yngsta barnen. Småland, köttbullar och lek till barnen och en liten tur runt grejerna till mamma.

Jag måste säga att det är svårt. Jag vill så gärna tänka estetiskt i första hand, köpa en fiiiin stol som jag blir lycklig i hjärtat av att se, men skrivandet kanske blir gladare av en bekväm stol så jag gjorde mitt bästa för att hitta en som hade både ock, men det är fortfarande svårt. Kommer det räcka att sitta i den och tycka att den är mjuk och gungar skönt eller är det snarare hur jag sitter lutad över skrivbordet (istället för bakåtlutad mot ryggstödet) som är problemet? Behöver jag nytt tangentbord istället? Både stol och tangentbord? Nytt skrivbord? Fy vad svårt.

Om min man fick bestämma skulle jag få en gigantisk monitor, mjukt tangentbord och en hög, gungande kontorsstol i läder och sen kunde jag sitta bekvämt tillbakalutad men ändå se mitt manus tack vare den stora monitorn.

Men om en sådan monitor skulle belamra mitt skrivbord skulle man inte se alla tavlor, citat och bilder som täcker väggen bakom min laptop.

Ni hör ju. Jag är hopplös.

2 kommentarer:

Lunicrax sa...

Hmmm... Jag maste saga att jag tycker det later som att du borde lyssna pa din make i det har fallet... Om inte annat for att - wow! han verkar sa oerhort omtanksam, och allvarligt, stor monitor ar FANTASTISKT! Du kan lagga tavlorna som bakgrundsbilder i varsta fall... Nar det galler bakvam sittstallning, for ens arbete, sa far man splurgea. Det ar vart det. Och, ja, forsoka luta dig tillbaka i stolen och forstora typsnittet - jag har haft problem med mitt myckna sittande ocksa. Se ocksa till att armstoden ar pa samma hojd som skrivbordet, och ha garna musen centralt (lart fran en arbetsterapeut pa observatoriet i onsala som gick omkring och kollade hur vi alla jobbade).

Vilse sa...

Du är så klok och praktiskt, kära Theresa! En ny stol kommer det bli, men jag vet inte med monitor alltså. Du måste förstå att jag älskar väggen över skrivbordet, fullsmockad med anteckningar, information, citat, bilder och tavlor.

Vi börjar med stolen. Om det inte räcker får vi tänka om. =)

Och ja, min man är bäst. <3