måndag 20 augusti 2012

Att våga

Den stora frågan nu är om jag vågar hoppa utan att titta.

Jag har fem kapitel kvar att skriva om och jag har en lista på min anslagstavla med en tydlig kapitelöversikt med namnet Vad jag vill behålla. När jag stirrar och stirrar på min kapitelöversikt får jag idéer på hur jag kan dela in kapitlen annorlunda för att det bara ska bli fyra kapitel och det därmed går lite fortare för läsaren att komma in till äventyren. Lite, lite kortare upptakt.

Den stora frågan nu är alltså om jag bara ska sätta mig och skriva efter mina idéer, utan att ens titta på den gamla texten. Bara köra på. Om jag gör det, kommer jag sakna något från originalet, någon replik eller scen som bara försvann? Eller blir det faktiskt bättre så här?

Under den tidigare omskrivningen har jag skrivit nytt, läst det gamla, skrivit om, fogat in. Men nu överväger jag alltså att inte göra det. Bara skriva nytt och foga in det som jag vill ha, inte titta på allt det som försvinner, som kanske, kanske inte behövs för att bygga den här inledningen, den här svåra, svåra inledningen när jag ska presentera ett stort persongalleri och en helt ny, magiskt värld.

Vågar jag hoppa?

Inga kommentarer: