onsdag 21 mars 2012

Tredje gången gillt

Ja!

Vårsolen är här och med den ny energi. Jag startade den där bloggen för att skriva om den andra skrivprocessen - och då menade jag hur man gör för att skriva om ett gammalt manus - och nu är jag tillbaka i den processen efter att ha färdigställt ett annat, nytt manus under vintern. 

Jag har skapat en ny mapp som heter Tredje gången gillt.

I denna mapp ligger helt nya scener. Några ofärdiga, några färdiga. Några som bara är idéer. Dessa scener ska ersätta gamla scener och det där gamla manuset ska få ett nytt sug, ännu tydligare linjer och uppsminkad språkdräkt. Det här manuset tror jag på och jag tänker fortsätta tills förlagen har förstått det och vad ännu viktigare är - tills jag känner att den första boken i serien håller samma nivå som de senare böckerna i serien.

Nu känner jag - i den tredje stora omskrivningen när jag planerar byta ut minst hälften av all befintlig text - att jag faktiskt kommer lyckas. Den fjärde boken tillsammans med den fristående berättelse av "extramaterial" som jag skrev förra våren har gett mig precis det perspektiv jag behöver, både på framställningen av berättelsen och berättelsen som sådan.

Snälla, håll alla tummar för mig. Vid alla goda häxfolk, nu ska det bli bra!

Inga kommentarer: