onsdag 23 mars 2011

Varför blogg?

För ett tag sedan hittade jag till Debutantbloggen och läste där fascinerad om andra författare som debuterade. De beskriver resan från det där efterlängtade svaret "JA" till pressreleaser och bokrecensioner av deras älskade debutroman. Under denna resa får de göra hissnande saker som att signera böcker på Hemköp när ingen kommer eller läsa högt för en barngrupp på ett avlägset bibliotek.

En vacker dag kanske även jag kommer dit. Det är planen. Men än så länge befinner jag mig här, vilse i djungeln av förlag och möjligheter. Jag har ett helt gäng manus som jag alla älskar, men har ännu inte fått mitt "JA".

Behovet av en författarblogg fanns alltså. Kanske inte hos läsare men hos mig. Jag vill skriva om min resa. För tio år sedan skrev jag en barn- ungdomsbok. En kapitelbok om magi och äventyr. Jag tror att det finns massor av barn som skulle tycka om att läsa min bok, och de två som följer den (två böcker som redan är skrivna.) Men för att nå dit måste jag vara en duktig författare och sätta mig ner på min rumpa och arbeta. Jag har ett tio år gammalt manus som blivit refuserat fyra gånger. Det finns massor med saker jag skulle vilja ändra och förbättra. Med dessa ändringar, genom denna andra skrivprocess, hoppas jag locka fram det stora, farliga Förlagsmonstret ur sin grotta, få honom att ge vacker tass och sedan skratta fram ett rungande JA!

Därför blogg.

Inga kommentarer: