onsdag 23 mars 2011

För mycket information på en gång

Hur börjar man en bok? Alltså den frågan borde jag kunna svara på. Jag har skrivit fem böcker. Faktiskt! *peppar sig själv mentalt.*

Nu till problemet:

Boken jag redigerar är den första i en trilogi. Det är mycket information som ska in i läsarens huvud i början av en trilogi. Närmare bestämt allt det där som resten bygger på. Inte bara personernas karaktär och fröerna som ska sås för handlingens skull, utan en massa information om hur världen fungerar. Nackdelen med fantasy. Planteringen av handling och karaktär är nog en av mina starka sidor som författare. Den andra informationen är det värre med.

Och i kapitel 2, när min hjältinna förflyttats ur sitt kända liv och kommit till den magiska världen, då ska allting presenteras. Personerna som ska bli hennes bästa vänner, hennes nya lärare. Kanske framför allt henne själv. Vem är den snart tolvåriga flicka som boken handlar om? Hurdan är hon? Ja, jag vet, men ännu inte läsaren. 

Vad jag jobbar med just nu är denna otroliga mängd information. Hur dessa nya magiska världar fungerar, hur magin fungerar... och ovanpå det ska jag presentera en hel uppsjö med personer. Tre bästisar, tre lärare, tre andra kompisar. O kära nån.

Det är detta som jag inte gillar med kapitel 2. Det känns som korvstoppning. Det finns en hel del kul, men lika mycket som måste ses över. Det är där jag är nu. Here we go.

Inga kommentarer: