onsdag 23 mars 2011

Författare, eller inte?

Jag sitter vid datorn och stirrar på  min text. Pular lite grann. Barnen leker nöjda.

Just då kommer äldsta dottern, 7 år, och vill titta på foton på datorn. 

Nej, säger jag, jag jobbar.
Vad jobbar du med? frågar hon.
Min bok.
Varför då?
Så att jag kan bli författare.
Men du är ju författare. (förvirrad min.)
Nja, säger jag, jag har skrivit böcker, men det går inte att köpa dem i affären. Om inte jag jobbar så kommer inget förlag vilja göra dem till böcker.
Jag tycker man ska kunna låna dina böcker på biblioteket, säger dottern.
Det tycker jag också. Men det kan man inte om jag inte jobbar.

Vad är det som gör författaren? Att jag skriver, eller att jag publiceras? Jag som älskar svenska språket blir plötsligt avundsjuk på engelskans differentiering writer kontra author. Writer skulle jag utan tvekan kalla mig. Den som skriver, direktöversatt. Till author är vägen däremot riktigt lång.

Inga kommentarer: