onsdag 5 mars 2014

Blurbar och bröder

"Känner mig lite tom," sa jag till väninnan över en kopp te på ett café efter jobbet. Jag har ju redigerat dygnet runt och plötsligt är manus postat till redaktör och det blir liksom ingen mening att redigera fastän jag inte alls var klar och huvudet egentligen är kvar där mitt i smeten. 

Planen var att nu läsa böcker (varav en handlar om redigering), sova och se bra film.

Så blev det inte. 

Ungefär när jag började fräsa blomkål till middagen ringde min bror och berättade dagens nyhet. Han har nätverkat åt mig. Han har hittat två blurb-kandidater som behöver boken. För att läsa. För att blurba. (Det blir så svårt att trycka blurben på boken om de behöver boken för att läsa, därav erbjudande om förhandsläsning.)

Men jag kan ju inte ge dem boken bara så, utan att köra den ett varv till, trots att de förstår att manus ligger hos redaktören och texten inte är korrläst osv. Jag måste redigera. Lite mer. I alla fall. Roligt! En glad Vilse åt stekt blomkål och tänkte att den där storebror är i sanning en superbror, han.

Det var dagens nyhet från Vilse. Den och att vi fått vattkoppor i huset. I själva verket redigerar jag alltså inte alls, utan högläser för feberbarn, ser på Mello och spelar memory. 

Men det är ju nästan samma.

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Fantastiskt med blurbkandidater! Hoppas att de gillar jättemycket och vill skriva nåt välformulerat om boken!

/A

Vilse sa...

Jaaaaa! *hoppas hoppas hoppas* De har i alla fall klarat av kriterium nr1: de har namn med ngn sorts tyngd i sammanhanget. Nu ska de bara gilla det också.

*känner ingen press*