onsdag 15 januari 2014

Inför redigeringen

På fredag går mitt vikariat ut vilket i teorin betyder att jag börjar förlagsjobba på måndag. I praktiken är det däremot inte så. I praktiken har jag Busan hemma två dagar i veckan och vi ska baka bullar och gå på öppna förskolan och sånt som vi en gång brukade göra. De femton timmar som hon är på förskola ska jag förlagsjobba.

Fast det är inte heller sant. Jag har inte ens slutat på skolan och nya vikariat trillar redan in. Jag har just tackat ja att jobba fem dagar vecka fem. Det kommer att rulla på så och det är ju bra för ekonomin, men desto bättre för manuset att jag redan är igång med det som jag egentligen skulle jobba heltid med sen.

Uppdatering: jag har plöjt igenom manus och tagit bort blankrader. Under detta arbetes gång har jag blivit kär i vissa delar av boken på nytt och tagit anteckningar om ställen som behöver ses över. Det handlar om att förstärka gestaltning och stryka ett antal avsnitt som både jag och Lianne överlever utan.

Men när jag under den senaste veckan börjat om från början på nytt och denna gång pillat på texten lite djupare, går det upp för mig att första delen av boken skulle må bra av en större renovering. Den funkar nu med, men jag hade velat ha mer.

Jag vill dra igång boken tidigare. Något som känns. 

Jag överväger att hitta på en ny händelse som kan lösa alla mina problem och fylla ut den tidsperiod som det hela gäller. Boken (och försäljningen av den) skulle vinna på det och jag skulle ha roligt.

Men. Jag kanske inte hittar det där som jag saknar. Det kanske inte går att vara så dramatisk som jag vill så tidigt. Allt jag kan göra är kanske att byta några perspektiv och introducera några karaktärer lite tidigare. Räcker det? Jag vet inte än.

Allt jag vet är att på måndag har jag sex veckor på mig för del ett av min redigering. Sen går manus till min redaktör och när jag får tillbaka det har jag cirka sex veckor till innan jag behöver närma mig korrläsning.

Så om det finns något spännande därute som än inte uppenbarat sig under de tolv år som gått, speak Now or forever hold your peace.

*lyssnar*

7 kommentarer:

Helena sa...

HIhihi! Du e la för rolig!
Stoooooort lycka till med allt, allt, aaaaaaaallt! Ser framemot att läsa BOKEN!! Fantastiskt.

Kära Syster sa...

Blir andfådd bara av att läsa. Du är så bra!

/A

Vilse sa...

Helena: Tack snälla du, det värmer så hjärtligt.

Anna: Haha, det återstår väl att se hur bra jag är när sommaren kommer. Men tack för tilltron, den behövs!

PS. Helena: meet Anna. Anna: meet Helena. Helena var den barndomskompis som jag bodde hos i Sthlm helgen då jag först träffade dig, Anna och om du kunde hälsa Elin att Helena är Anna Gs storasyster så har vi rett ut det hela ordentligt. Helena: Anna är min skrivarkompis som jag träffade på picknicken du minns och hennes syster läser på KMH med din syster. Ni skulle alla älska varandra. =)

Villeosagamamman sa...

Host, rätt ska vara rätt: Helena är MIN barndomskompis och du var den irriterande 6 år yngre systern. Fast om man betänker att Helenas och mina glansdagar utspelade sig under våra tonår och att du då hade din barndom, så kan jag gå med på att presentationen ovan är någorlunda korrekt.

Det stämmer även att alla skulle älska alla. Och att jag plötsligt längtar väldigt mycket efter er alla.

Sen håller jag med om att du är så bra att jag åxå får hosta, och att jag fortsätter att tro på dig och alla nya redigeringsidéer så hårt så jag blir blå. Det här blir bra vettu. Även jag ser fram emot att läsa - igen!! Iiiiiihhhhhh!!!!!!

Vilse sa...

Katrin: om man ska vara petnoga så var det naturligtvis så.

Alla redigeringsidéer lyser med sin frånvaro. Allt som jag har ett en hög med postitlappar på mitt skrivbord med saker som inte funkar. Hur jag ska få dem att funka återstår att se.

Lunicrax sa...

Oooooh, vad spannande!!!!! :) :) :) Och jag ser SA mkt fram emot korrlasningen!!! :D

Helena sa...

WHAT?? Snacka om en liten värld!

När ska vi alla träffas? ;) Låter som en underbar träff.

Hahahaha, Katrin - you make me laugh. Jo, så var det nog. Jag längtar efter dig och er (även om jag inte träffat alla än då...vi skulle ju vara petnoga ;)))