fredag 6 maj 2011

Nina Persson

När jag skrev den första boken i trilogin för alla de där år sedan, lyssnade jag i princip på samma spellista musik under hela skrivprocessen. En av låtarna som gick varm var You're the Storm med The Cardigans. Detta ledde till att jag var tvungen att lyssna till samma låt när jag skrev de nästkommande böckerna, för den blev på sätt och vis trilogins officiella låt. 

Jag kan gå i en affär och leta kläder och plötsligt, utan förvarning, spelas en musikvideo upp för min inre blick. Jag ser huvudpersonen Lianne flyga de stora riddjuren genom mörker, jag ser prinsen uppe på slottsmuren, jag ser pilar som viner genom luften, magiska solnedgångar (på riktigt magiska, det är fantasy trots allt), svärdsdueller och blixtar. Så inser jag att butiken jag befinner mig i spelar You're the Storm i högtalarna, om än subtilt. Det är som att trycka på en knapp. Hela berättelsen finns inbäddad i sångens toner.

Min syster gav mig Nina Perssons soloskiva för ett par månader sen (sångerskan i The Cardigans) och vet ni vad, jag tror att det kan ha varit att jag lyssnade på den i bilen som föranledde att jag påbörjade omskrivningen. Det är som Pavlovs hundar. Hör jag hennes röst förs jag till landet Kändo, där häxorna bor och magin är så verklig att jag nästan kan ta på den. Om jag bara sträcker ut handen tillräckligt långt...

För trots mitt behov av konst (som jag nämnt här bland annat) är jag fullständigt beroende av musik för att skriva. Det är liksom syre, själva bränslet till skrivandets eld. Jag har många historier om det, och jag återkommer med en av dem i nästa inlägg.

Nu ska jag spela piano. Gissa till vilka noter?

Just det.

Inga kommentarer: