måndag 9 maj 2011

Först av tre

Svensklärarsystern har börjat läsa den andra boken i min trilogi. Den har ett sådant sug direkt, säger hon. Den flyter säger hon och storyn rullar på som en Volvo. 

Genast är jag tillbaka i mitt vankelmod. Första boken saknar detta. Första boken kommer inte upp i samma spänning som de efterföljande två. Tvåan och trean hugger tag i läsaren och det händer saken hela tiden. 

Första boken är mer mysig. Lite mysterisk. Oerhört spännande på slutet. 

Min fråga: Ska det vara så? Jag ser till andra trilogier/serier och ser att första boken är ofta så. Det händer inte lika mycket. Man tillbringar lite tid till att bara lära känna världen och karaktärerna. 

Kan någon tala om för mig, ifall jag måste skriva om första boken ytterligare, eller ifall det helt enkelt ska vara så här. Jag tror nämligen det ska det. Men jag har tyvärr inte tillräckligt hög tilltro till den åsikten. 

Jo, ibland har jag det. Men sen ifrågasätter jag allt. Precis allt.

Inga kommentarer: