onsdag 12 februari 2014

Svettigt och roligt

I bilen på väg till centralen i söndags eftermiddag, frågade min goda vän Anna vad jag hade för mål för veckan. Jag pratade redigering och när jag var klar sa hon (något i stil med): men du har inga förlagsgrejer du ska ta tag i?

Eh... Nä?

Det sanna svaret är: jo, det är klart att jag har. Det är sånt jag pillar med hela tiden. Letar information, ställer frågor i förlagsgrupper jag är med i, planerar, funderar och räknar utgifter. Min man och jag satt igår kväll och försökte registrera firmanamn till exempel. Sånt håller man ju på med, men hur mycket får man gjort på ett sportlov?

Idag har jag mina sportlovslediga barn hemma + två kusiner som sovit över. Vilse-Hanna är upptagen alltså. Detta till trots hamnade jag i en lång förlagsgruppsdiskussion kring lager och distribution och PoD vs. tryckt upplaga, samtidigt som telefonen ringde.

Det var min bror. Vi kan kalla honom min fantasybror (eller brädspelsbror eller medeltida-fäktnings-bror eller bara världens-bästa-storerbror) och trots att telefonsamtalets syfte var en kort, praktisk fråga gick det ju inte att hejda mina tankar kring bokvideo, Swecon, bokhandelsigneringar och framtida världsherravälde.

Samtalet varade länge. (Jag blir alltid svettig i ena armhålan när jag är i telefon länge.) Men vilka fantastiska grejer som sades! Vilka löften jag fick. Vilka bra idéer som kom upp.

Så Anna för att svara på din fråga från bilen igen: Jag har spikat en idé om baksidetext! Det är ett stort steg fram (ska blogga om min baksidetextskräck på Debutant någon gång i framtiden). Jag har också ordnat en kontakt mot SF-bokhandeln och spikat manus för bokvideo.

Inte fy skam, för en hysterisk hemmaförmiddag? Det rör sig govänner, det rör sig! Inte konstigt att jag är så svettig.

3 kommentarer:

Kära Syster sa...

YES! Kreativt svett är den bästa sorten! Härligt att läsa, allt det här.

Och: ser så himla mycket fram emot att träffa din superbrorsa någon gång i framtiden:)

/A

Vilse sa...

JA! Det rör på sig.

Jag ser också fram emot att träffa honom, men det blir nog redan ikväll för min del. Du får nog vänta till releasefesten, du vet partyt när alla kommer köpa min bok utom min bror "eftersom du vet Hanna att du tjänar mycket mer på att jag köper den på SFbokhandeln än direkt av dig". Mhm.

Villeosagamamman sa...

SWEET SWEAT!! :D

Ps. Du har bara en bror så egentligen behövs inget epitet att sårskilja honom med. Fast det var naturligtvis hemskt vackert skrivet och jag instämmer så väldigt mycket. En stilla undran/följdfråga bara: du har tre systrar. Hur särskiljer du din älskade näst äldsta? Eller menar du att det räcker med att du tar hand om två av mina barn på sportlovet? Ds.