söndag 3 juni 2012

Svaret är ja

Okej, efter ha satt ord på vad som hände inom mig igårkväll inser jag att frågan på det tidigare inlägget om huruvida jag är en konstnärssjäl eller inte, står rakt framför mig, här på mitt skrivbord, med stora bokstäver svarvade i mörkt trä, bokstäver som gäspar av tristess för att jag inte sett dem tidigare. Ja, klart jag är.

Sen inser jag vad det betyder.

Jag är författare.

Jag är författare! Jag är det, är det, och det finns inget förlag och ingen läsare som kan ändra på det för det är ett faktum. Jag älskar och hatar och skriver och har mina upp- och nergångar och jag är fullt medveten om baksidan av det här myntet. En baksida som i värsta fall innebär att jag är lite lätt bipolär eller i bästa fall temperamentsfull, ombytlig och engagerad.

Men framsidan av myntet, älskade vänner, är vackert och djupt åtråvärt. Och det är dagens sanning.

Inga kommentarer: