lördag 27 december 2014

Kursledaren efterlyser respons

Nästa vecka ska jag hålla i en skrivarworkshop för tonåringar. Den är mycket kort - bara en timme - och hålls under ett ungdomsläger där de har många olika workshops att välja på. Jag kommer nog ha två pass ser det ut som, men jag tror att det är med två olika grupper. Hur som helst hinner man inte så långt på en timme och jag vill förstås att de går därifrån superpeppade att skriva och med några grundläggande verktyg i fickan.

Jag skulle kunna mässa i en timme. Jag är bra på det: entusiasmera och engagera och få folk att komma ihåg vad jag säger. Men faktum kvarstår: man får med sig mer om man får göra något själv. Problemet är att jag vet av erfarenhet att ungdomar kan vara lite slöa att komma igång med egna uppgifter och vi har som sagt ont om tid. Ändå börjar en plan urskiljas i mörkret och nu vill jag ha era tankar på denna plan.

Följande element skulle kunna ingå i en 30 minuter lång, interaktiv, inledande föreläsning. Vilka går du igång på? Vilka tror du går in hos målgruppen skrivande ungdomar? Ta med lite av alla (fullt möjligt btw) eller mycket av några?

- Dramaturgi. Vi pratar kort om den dramaturgiska valen och hur händelser i en berättelse ska leda till varann. Måste inte ta jättemycket tid i anspråk, men det väcker tankar.
- Ordval. Inte krydda med för många adjektiv och adverb men gärna använda specificerande ord. Skriv att grabben skuttade gatan fram istället för gick, skriv att de lagade en sparrisomelett istället för mat. Måla bilder med färre ord.
- Gestaltning. Jag introducerar show, not tell och ger exempel på berättande och förklarande text kontra text där läsaren får fylla i själv och frågar dem vilken text som de tror engagerar läsaren mest. Här kan man slänga in en kort övning där de får exempel på dåligt berättande att skriva om till fungerande gestaltning.
- Karaktärisering. Vikten av att lära känna sina karaktärer och veta mer om dem än vad som står i texten. Konsten att välja vad som ska stå i texten, vad som ska synas mellan raderna och på vilket sätt och svårigheten att motstå att berätta allt man vet om alla bara för att man kan samt det motsatta problemet: tråkiga, blaséartade karaktärer som är platta, statiska och stereotypa och aldrig överraskar eller känns verkliga och hur man undviker en sådan fälla.
- Rum och miljö. Påhittade världar och system ska vara logiska och gå att köpa. Verkliga platser ska ha specifik information så att de som bor där känner igen sig (istället för att luddigt skriva vad man tror om platsen i fråga). Miljön ska alltid samverka med historien och författaren måste ställa sig frågan: hur påverkas karaktärerna av att bo här? Hur ser den sociala strukturen ut?

Här kunde man gå över till den avslutande övningen som går ut på att kursdelatagerna drar två lappar ur två skålar: en lapp med en plats/miljö och en lapp med ett litterärt motiv. Sen får de 15 minuter på sig att skriva X ord (inget långt utan bara en presentation/inledning) som sedan byts med varandra i en kamratrespons som följs av en avslutande gruppdiskussion om vad som händer med olika berättelser och motiv (som vi läst och sett så många gånger) när vi stoppar in dem i olika tider, platser och miljöer.

Det här kommer mala i mitt bakhuvud medan jag tar mig ner till svärfamiljen i Biografen och antagligen landa på en bra plats som lektionsidéer brukar fungera med mig. Men jag välkomnar en diskussion! Alla tankar och bifall och motargument tages tacksamt emot.

Jo, och gott slut och god fortsättning och alltihop.

/Vilse. It's good to be back.

3 kommentarer:

Skriviver sa...

Väldigt spontant så skulle jag nog säga: fokusera på de första tre. Inte för att de är viktigast eller ens intressantast (jag tycker personligen att det roligaste ämnet är karaktärisering), utan för att jag tror att de är enklast att förklara på ett tydligt sätt på kort tid, och lite mer konkreta om man är ovan att skriva och ska öva sig vid ett första tillfälle. Särskilt om själva responsen ska ge något kanske det är bra att inte ha för många punkter.

Egentligen kanske allt handlar om vilken typ av grupp du får och deras tidigare erfarenhet. Är de verkligen noviser tror jag på de första tre. Har de lite erfarenhet av att skriva kanske lite av alla fem. Eller snarare, erbjud smörgåsbordet och rösta fram vilket/vilka deltagarna är mest intresserade av att lägga fokus på.

Det låter som en jätterolig sak att få göra. Lycka till!

/Linda

Vilse sa...

Hej Linda, och välkommen hit!

Jag håller med dig, i allt du säger. De första punkterna är nog de mest grundläggande och samtidigt lätta att ta till sig. Skulle jag djupdyka i något är det antagligen gestaltning eftersom det gör störst skillnad för texten samtidigt som jag tror att det är något ungdomar inte känner till. Dramaturgi går ganska fort att gå igenom, men jag inser att om de inte skriva en hel text utan bara en inledning, kanske det är vettigare att gå igenom något annat?

Sen är elevdemokrati bra, men jag har inte tid med omröstningar. Dessutom känner inte kursdeltagarna varandra så klassen kommer vara inledningsvis tyst. Jag tror jag börjar någonstans och sen ser vart diskussionen bär oss. Det viktigaste blir att fylla rockärmen med exempel, både bra och dåliga, så att de får lite lättare att komma igång.

Tusen tack för respons!

Lunicrax sa...

Låter ju helt fantastiskt. Jag gillar alla fem. Kanske om det är tidsbrist, spara den sista.