tisdag 29 april 2014

Och jag hoppas de ska passa ihop

Lättnaden när annonsen, debutantporträttet, registret och fotografiet hade skickats in till Svensk Bokhandels höstkatalog i måndags skulle jag inte jämföra med lättnaden när barnmorskan sliter ut barnet och smärtan äntligen är över. Verkligen inte. Det verkar ju helt överdrivet. Jag tänkte jämföra den med lättnaden när barnmorskan säger: "Du är öppen tio cm nu! Det är snart över!" Skönt.

Tidsplanen säger att så fort annonsgrejerna är klara börjar slutredigeringen som antagligen är det läskigaste som finns. 

En sista redigering. S i s t a. Vet ni hur många gånger jag knådat den här texten? Vet ni hur många veckor - inte timmar, utan dagar och veckor - jag totalt lagt på den här boken? När det sista är gjort är det sista gjort och sen ska det aldrig mer pillas på. Daunting.

Men slutedigeringen kunde inte börja bättre: jag ska till Stockholm över långhelgen! Jobbet är stängt tor-fre och på torsdag ska vi på familjeutflykt och på fredag åker jag upp för att träffa min redaktör och bena ut de sista frågetecknen, samt träffa världens finaste människor och antagligen få möjlighet att både prata skrivande och skriva. Förra resan hann jag med alla mina högt satta redigeringsmål på tåget, typ. Jag känner goda vibbar.

Får man ha så här mycket roligt? Jag hade jättekul på Andra världar i helgen och njuter av att se nätverket växa och med det förståelsen och kunskapen som skapar möjligheter. Som om det här projektet inte alls är omöjligt. Som om det var på riktigt.

Annars finns mycket längtan. 

Ser fram emot att känna känslan av att hela boken håller. Funderar på korrektur. Toklängtar efter bokens enda "illustration" som Sean håller på med. Väntar på den perfekta dagen att filma klart bokvideon. Funderar på hur man kontaktar Howard Shore om filmmusik, eller jag menar, vilken av alla talangfulla kompositörer jag känner som kan tänka sig att skriva en minut musik gratis, gärna med avslutande körackord.

Fas ett har gått mot sitt slut, folket. Nu kommer fasen när alla pusselbitar ska läggas tillsammans.

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Å vad mycket som händer samtidigt nu, jag hinner inte med! Superhärligt inlägg, både det här och till debutanten som du länkar till. Himla synd att jag inte hunnit kommentera och vara med i diskussionen. Istället ser jag fram emot en djup genomgång av allt du gått igenom, om genren och bokbranschen och allt annat som finns att prata om kring detta. JAG LÄNGTAR SÅ MYCKET EFTER ATT PRATA BÖCKER OCH SKRIVANDE IGEN! Tur att vi snart ses live! Fast synd att du inte kommer att få en sekund över till att redigera när jag pratar sönder dig. Verkligen synd. Men jag bjuder på ändlösa koppar te.

/A

Vilse sa...

LÄNGTAR gör jag med efter att prata skrivande!! Prata på du bara, så länge som örona sitter kvar kommer jag haka på, för skriva kan jag ju göra på tåget. Vem vill missa chanser till djupa genomgångar live?

Te. Vad mer kan man behöva? Ses!