måndag 16 maj 2011

Svar på frågan

Nu har Oskar svarat! Jag har fått svar på frågan som jag diskuterar här och sedan ställde i en kommentar på Debutantbloggen.

Oskar är underbart utförlig och noggrann. Han gör en lättöverskådlig uppställning och säger en hel del kloka saker. 

Läs hans inlägg här.

Mycket av det han säger har jag tänkt på och en hel del av det han säger är sådant som jag är bra på. Men det är så ljuvt att känna att jag har någon att "bolla" det hela med, trots att han inte läst min bok eller jag hans. Jag ska säga vilka saker som jag fastnade för.

Hans första råd: "Börja aldrig med en infodump" fick mig att betänka hela korvstoppningsproblemet som jag talat om tidigare. Men naturligtvis börjar jag inte med det. Jag börjar med en kittlande prolog och ett mysterium, därefter ett förstakapitel som i princip bara handlar om huvudpersonens tankar och varande, spetsat med lite information till läsaren som huvudpersonen fortfarande inte känner till. Det är först i kapitel två som infon börjar strömma till. Där har jag försökt göra det lättbegripligt och "lagom". Det är trots allt en barn- ungdomsbok. 

Oskar säger att man ska hålla karaktärerna levande och portionera ut informationen och det tycker jag nog att jag gör. Men sen säger han en sak som kräver övervägande. "Det gör inget om inte hela din värld syns i första boken." 

Håller jag med om det? För mig har det varit viktigt att nämna saker som kommer vara viktiga i de senare böckerna, för planteringens skull. Men jag kan naturligtvis inte hålla på så på bekostnad av tempot i den första boken. 

Jag tror fortfarande på min nya idé till framlyftande av dold tråd. Jag håller på att skriva en fristående berättelse om en av karaktärerna och när den är klar kommer jag arbeta med att plantera delar av denna historia i första boken för att driva läsaren framåt. Jag tror att det kan vara en nyckel. 

Men jag kommer helt klart bära med mig Oskars tankar vid nästa genomläsning av manus. Kanske kan jag stryka saker med hans ord i ryggen. 

Så tack!

1 kommentar:

Anders sa...

Intressant blogg. Informativ, utlämnande och rolig.

Kommer läsa mer här....