tisdag 22 oktober 2013

Räkna resurser

Ska man starta eget företag ska man lista sina resurser. Det har jag fått lära mig. Det var när jag kikade på just det som jag började känna att det kanske inte är omöjligt att starta förlag.

Jag känner flera egenutgivare som startat eget förlag, hittat grafisk formgivare och genomfört hela processen från början till slut. Det finns gott om folk att fråga.

Jag är omgiven av svensklärare, språkvetare och pedantiska stavfelsjägare och tror mig kunna spara in på korrekturläsare.

Jag har en unik idé för försäljning till skola med ett läsförståelsepaket som jag tänkt arbeta fram med hjälp av min lärarhjärna och lärarsyster.

Jag har goda vänner som är fotografer till yrket. Kan vara bra.

Jag har livslång, gratis IT-support i min man och vi kommer kunna göra riktigt snygga hemsidor tillsammans.

Jag har en bästa kompis som är ansvarig för Qoola kvinnors podcast och planerar ha med mig i programmet.

Jag har en bror som sitter i riksstyrelsen till föreningen Hema (medeltida kampsport) och i egenskap av min svärdsexpert kommer han säkert göra reklam för serien med historiskt korrekt fäktning.

Jag har en svåger som jobbar med reklam och mer än en gång erbjudit sig att göra en kampanj med min bok kopplat till dagligvaruhandeln.

Jag känner konstnärer och formgivare som skulle kunna hyras in till omslag, men jag har inte bestämt mig där än. Att hitta rätt illustratör är A och O. Framsidans betydelse går inte att framhäva nog.

Jag har en tvillingsjäl som jobbar på förlag och säkert har bra tips på hur man gör med pressreleaser och recensionsex.

Det är väl en ganska bra början? Jag har inte ens tagit med allt.

Som jag ser det, ger jag inte upp, utan tvärtom inser jag att jag vill att min värld och mina karaktärer ska få finnas i just den form som jag själv vill presentera dem i. Detta är min bebis och kommer att ges ut på mitt vis. Det är helt enkelt vad som passar just de här böckerna bäst.

Alla andra manus kommer skickas in i vanlig ordning och målet är fortfarande att få vanligt, regelrätt bokkontrakt på dem.

Men fyrologin, som Anna en gång kallade den, den gör vi så här med. Hellre det än byrålådan.

6 kommentarer:

Lunicrax sa...

Se dar! Japp, en mkt bra grund att sta pa! :) Jag letar garna stavfel igen, sag bara till.

Anonym sa...

Jag kommer absolut att köpa din fyrologi, jag är oerhört nyfiken på att få läsa den! Och så kan vi ju alla dina bloggläsare hjälpa till och dela om den på facebook och Twitter osv!

Susanna N

dorro sa...

Det är så underbart när man sätter sig ner och skriver den där lisan och inser hur rik man är. Härligt!

En viss kusin kan tänka sig göra din inlaga.Han älskar sånt och det ingick i hans utbildning. Han är analt pedant :P

Detta kommer bli så bra! Jag kommer skratta, le och gråta samtidigt på din releasefest (ojoj, jag måste bestämma vad jag ska ha på mig!)

Lugn. Det ordnar sig. sa...

HURRA! VILKEN GREJ! Det här kommer ju att gå hur bra som helst. Säg till om jag kan hjälpa till med något!! (Även om det i sanning ser ut som om du har gott om andra som kan hjälpa till.) Men; om du behöver ett par färska ögon och/eller en marknadsföringskanal i Uppsala så finns jag här. :-)

/L

Vilse sa...

Men, kära, fina ni, jag blir ju helt rörd! Vilket stöd! TACK!

Theresa: Ja, det kan jag ju säga redan nu att det är klart manus kommer passera genom dina hökögon en sista gång strax före tryck. KRAM på dig och tack för sist!

Susanna: Rara du, tack för att du stöttar på det här viset, det betyder jättemycket!

Dorro: Wow! Två dagar senare och jag har en professionell designer till min inlaga! Tack!

Liv: Vet knappt vad jag ska säga, tusen tack! Kanske kommer jag på visit till Uppsala och försöker kränga böcker till lokala bokhandlare. Vem vet? =)

Villeosagamamman sa...

Jag sitter här med gåshud, ett leende från öra till öra och lite blanka ögon. Det här är sista etappen på en resa som började för länge länge sedan, och alla små och stora steg som du tagit på vägen har nog egentligen lett fram till det här. Du behövde bara hitta styrkan inom dig, och den har du nog även fått genom alla mothugg. Du har så många runt omkring dig som är redo att bidra på sätt man knappt visste fanns. Att du hittat den här nya geistern känns som början på ett segertåg. Uppslutningen här i kommentarerna är ju rent rörande.

NU HÄNDER DET! Jag tror på dig och ska lobba stenhårt för den här serien. Whop whop!