tisdag 28 maj 2013

Nu vet jag varför barn och ungdomar inte läser

Igår var sju av åtta klassmammor ute och fikade på kvällen. Vi är så många för att vi samkör allting med parallellklassen eftersom barnen gör så mycket ihop på skoltid. Igår skulle följande saker planeras: flagglek och tipspromenad, avslutningsfika och present till alla åtta pedagoger.

Jag hade spetsat in mig på presenten. Jag är ju trots allt ute på uppdrag. Mitt mål är att få folk att läsa mer och mitt motto är "tänk globalt, jobba lokalt." Förra veckan var jag ute i gymnasieklass och nu tänkte jag satsa på vuxna.

Ett bokpaket. Det var min idé. Tre pocketar var, någon deckare, någon relationsroman, något lättsamt och lagom för hängmattan och stranden. Sommarläsningen klirrad på en gång - vilken bra present! Alla skulle inte få olika böcker, men alla skulle inte få samma heller. De kan byta med varandra om något inte passar.

Klockrent.

Nej. Det var det tydligen inte. Att få böcker i present är tydligen det tråkigaste någonsin, tyckte de andra mammorna.

"Hade jag fått en bok hade jag blivit förbannad," sa en.
"Jag fick ett presentkort på någon nätbokhandel, ja det fick jag ju ge till min mamma," sa en annan.

Ingen läste.

Kokbok, det var kul, men de fick ju lärarna för några år sedan. Glassmaskin fick de förra året och kanske en chokladfontän hade varit bra i år. Nähä, det gick inte, det blev för dyrt.

Jag kom på den briljanta idén att ge bort signerade böcker. Jag messade Per Herrey, eurovisionvinnaren som just debuterat med en spännande deckare, och frågade vad jag kunde få för pris. Han svarade kvickt och pengarna skulle räcka om vi får pengar från alla elever och det är oklart om det blir så.

Till slut landade det på att jag får sätta ihop såna där bokpaket då, eftersom det var brist på andra idéer, om vi inte kan få den signerade boken, för det var ju lite kul, men ska jag göra bokpaket då är jag ruskigt ensam om det. 

Jag var för chockad för att lägga märke till det just då, men så fort jag kom ut från caféet så insåg jag att jag var skitirriterad. "Jag hade blivit förbannad om jag fått en bok."

Jag undrade: hade de sagt så om de vetat att jag "är" författare? 

Jaha. Nu vet jag i alla fall varför barn och ungdomar inte läser. Det är för att deras föräldrar inte läser.

Inlägget hade kunnat sluta här, men det gör det inte, för trösten väntade på mig, i sin allra bästa form. 

När jag smyger in i huset på kvällen, tyst för att maken sitter inne hos Busan, så ser jag en sjuårig pojke som gnuggar ögonen i sin säng och sätter sig när han ser mig genom dörröppningen.

"Mamma, kan du inte läsa ett kapitel för mig?" Klockan var nästan nio, men det struntade jag blankt i. 
"Klart jag kan!" viskar jag och så läser jag den spännande upplösningen i Megakillen och precis som jag gissat kvällen innan var det bibliotekarien som var kidnapparen.

Denna goa, lilla kille, vars största intressen är att spela spel på diverse skärmar, spela fotboll, klättra och göra konster med sparkcykel, ville att jag skulle läsa ett kapitel i hans nya kapitelbok - eftersom jag tagit mig tid att introducera rätt sorts bok för honom, med lagom långa kapitel och noggrant planerade cliffhangers.

Det finns hopp.

4 kommentarer:

Kära Syster sa...

Jag blir ledsen för att jag inte blir förvånad. Såklart är det såhär det ser ut och hänger ihop! Förfärligt!

Däremot blir jag ständigt förvånad över att människor omkring mig, som tycks ha en hel massa andra saker att göra, som (i min fördomsfullhet) tycks ha helt andra slags intressen än att läsa, kan prata varmt om den senaste deckaren de plockade upp.

Men vad ska man göra åt dem som inte förstår att de stryper en hel generation?

Vi är nog många som borde dra upp ärmarna för de lokala insatserna.

/Anna

dorro sa...

Fyyy vad hemskt. Tänk att det är så många som inte läser. Jag kan verkligen inte förstå varför. Läsa är ju underbart! Suck!

Lunicrax sa...

Helt otroligt. Det basta jag vet ar att fa en bok! Speciellt om den ar vald med omsorg! Man kan ju hoppas att larare ar lite mer larda, och darmed uppskattar ett bokpaket. Det skulle iaf jag (1000 ggr battre en chokladfontan, av alla knasiga ideer...).

Vilse sa...

Det är ju för underbart att det finns såna som ni, människor som läser och älskar böcker!

Samtidigt vill jag hålla med Anna, att svenskar ändå är bättre på att läsa än man ibland tror, kanske framförallt deckare.

Men för många barn faller mellan stolarna. Tyvärr.