onsdag 29 maj 2013

Boklista till gymnasiet

Från början hade jag tänkt be er om hjälp med den här listan, men nu behövde svensklärarsystern den redan idag före klockan 10. Därför fick den plitas ihop i arla morgonstund före dagen börjar, och jag ber om ursäkt om jag glömt något viktigt verk eller om det är obalanserat mellan genrerna. Ni förstår att det måste dessutom få plats på en A4.

Okej, mitt ödmjuka försök att hjälpa elever upptäcka läsning, en present från mig till klassen jag besökte förra veckan.

Tips på Sommarläsning
(Klicka för att se listan)


Läsutmaning! Den som läser flest böcker över sommaren får en chokladkaka av Katrin och en hemlig present av Hanna. Tips: Om du inte hittar just den titeln som står på listan, prova något annat av samma författare.
Titel
Författare
Genre
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Sarah Olsson
Ungdomsbok
Det går bara inte
Camilla Jönsson
Ungdomsbok, triangeldrama
Besvärjelser och beskydd
Maria Friedner
Humor, fantasy, ungdomsbok
Cirkeln
Mats Strandberg/Sara Bergman
Ockult magi
Hungerspelen
Susanne Collins
Äventyr
Om jag kunde drömma
Stephanie Meyer
Urban fantasy, kärlek
En vis mans fruktan del1
Patrick Rothfuss
Fantasy
Kampen om järntronen
George RR Martin
Fantasy
Belgarions son
David Eddings
Fantasy
Imperiets dotter
Raymond Fiest
Fantasy
PS. Jag älskar dig
Cecilia Ahern
Feelgood
Niceville
Kathryn Stockett
Feelgood
Flickan från tjugotalet
Sophie Kinsella
Chiclit
Babbeldrottningen
Meg Cabott
Chiclit
Livet efter dig
Jojo Moyes
Kärlek
Som en drömbild
Nora Roberts
Kärlek
Boktjuven
Markus Zusak
Andra världskriget
Molnfri bombnatt
Vibeke Olsson
Andra världskriget
Resa i augusti
Gudrun Pausewang
Andra världskriget
Betvingade
Simona Ahrnstedt
Historia, kärlek/erotik
Den vita liljan
Elisabeth Nemert
Historia, kärlek
Vägen till Jerusalem
Jan Guillou
Historia, kärlek
Den trettonde historien
Diane Setterfield
Historia, småkuslig
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Jonas Jonasson
Humor, historia
Enders spel
Orson Scott Card
Science fiction
En nästan vanlig man
Dan Buthler/Dag Öhrlund
Thriller
Den du inte ser
Marie Jungstedt
Deckare
Stum sitter guden
Anna Janson
Deckare
Barnmorskan i East End
Jennifer Worth
Sann livsberättelse
Nattens cirkus
Erin Morgenstern
Magi
Torka aldrig tårar utan handskar
Jonas Gardell
Samtid

Vilka är det jag missat, så jag vet till nästa gång?

6 kommentarer:

Lunicrax sa...

Ha! Dar var den ju! Boken som du tipsade mig om och som vi sedan bada glomde bort - Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann! (jag tror iaf att det var den!) Verkar vara en bra lista :)

Vilse sa...

Ah, det var den! Undrar vad du kommer tycka om den, det är ju verkligen en underhållningsroman.

Angående hundraåringen, så läste jag de första sidorna i "En man som heter Ove" och skrattade gott. Samma genre, samma typ som Hundraåringen. Antingen har vi en författare som vill rida på framgångarna från Hundraåringen och tjäna pengar på en liknande bok, eller så har vi en författare som jobbat länge på sitt manus och svor högt när någon annan hann före, medan han satt med sina refuser.

Om det är det senare så känner jag med honom. Been there. =)

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Åh så många bra böcker! :-)
Och vilken svår uppgift! Man skulle ju behöva 10 A4 för att få med allt man skulle vilja. Jag tycker din sammanfattning är jättebra. Spontant saknar jag lite kufigare saker (typ Kafka och Hemmingway) för de som vill känna sig lite svåra. ;-) Jag skulle nog tagit bort David Eddings (som jag förknippar med en något yngre publik) till förmån för något sådant. Men som sagt; jättebra lista och ett jättesvårt uppdrag väl genomfört!

Älskar att du har tagit med Enders spel. Det är en bok man behöver blir rekommenderad att läsa om man ska hitta den, eftersom det svenska omslaget är så otroligt fult. Men det är en av de absolut bästa SF-böcker jag har läst.

Vilse sa...

Liv: Tack! Jag håller helt med dig angående både Eddings och lite tyngre böcker - detta har naturligtvis en förklaring.

Klassen som fick den här listan var inte en natur- eller samhällsklass, utan en klass som tycker att ämnet svenska är svårt. Många har lässvårigheter och andra grav dyslexi. Få, om ens någon, läser böcker frivilligt för sitt eget höga nöjes skull. Jag la listan därför på en lite lägre nivå för att alla skulle kunna hitta något som de kan klara av. Min åsikt är att bara de läser, så spelar det ingen roll vad!

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Du har tänkt på allt alltså! I så fall är ju Eddings perfekt. :-)

Villeosagamamman sa...

Listan äger! Jag skulle vilja tillägga, eftersom Hanna inte sa det, att jag utlovat en chokladkaka till den person i klassen som läst flest böcker under sommaren. När jag tillade att de tävlar mot mig trodde de inte sina öron. De har väl nån sorts fördom om att vi svensklärare inte gör något annat än läser. As if!

Men jag köpte i alla fall två pocketar på Röda korset idag, för två kronor styck. Den ena var en av Marie Hermansson som inte var Musselstrand (minns inte titeln) och den andra var av författaren till Flyga drake, som jag hört ska vara fantastisk. Fjäril i koppel, var det så den hette? Bokfynd på second hand gör mig lycklig. Var det bra fynd, nån som läst? Jag tror det! Sen ska jag beta av ett gäng från Hannas lista med, så klart!