tisdag 19 juli 2011

Kommentar till Oskar igen

Alla som läst min trilogi vet vad Jonnadagen är. Jonnadagen är en av favoritdelarna i världen och den återkommer varje år och på så vis också i varje bok. Jonnadagen är ljusets och magins högtid och har fått sin namn efter den första drottningen på Kändo, drottningen i tidernas begynnelse. 

Inbäddat i Jonnadagen ligger historien om hur min värld kom till, en historia om kärlek och ljus, om hat och maktbegär. Inbäddat i firandet av Jonnadagen ligger berättartekniskt om möjligt ännu mer: där finns avslöjande om viktiga karaktärer, där finns åskådliggörande av relationer och genom läsarens upplevelse från bok till bok finns där berättelsen om hur mina karaktärer förändras. 

Och nu skriver Oskar Källner på Debutantbloggen detta inlägg. Och då blir jag glad. Han har så rätt! Han säger att världen är som en egen karaktär i en fantasyberättelse. Det gillar jag. Bra sagt!

Inga kommentarer: